Taper milliarder på kilometerjuks
Fem prosent av alle bilene i Norge har justert kilometertelleren, ifølge NAF. På grunn av enklere juksemetoder frykter de at problemet vil vokse.
I Norge er det tillatt å justere kilometertelleren på et kjøretøy, men det er forbudt å gjøre dette for å oppnå vinning gjennom for eksempel salg av kjøretøy hvor kilometertelleren er justert ned. NAF antar i en rapport at fem prosent av alle personbiler, innenlandske og importerte biler, i Norge er det blitt justert kilometertelleren på.
Justering av kilometertelleren gjør at forbrukerne taper 2,14 milliarder kroner ifølge NAF.
I 2013 klagde nordmenn mest på bilhandel, ifølge en rapport fra Forbrukerrådet. Bare i Oslo kom det inn 831 klager.
NAF mottok i fjor 27 000 medlemshenvendelser, hvor omtrent halvparten av disse var relatert til kjøp og salg av bil. Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, forteller at folk begynner å bli mer oppmerksomme på kilometertelleren.
– Mange kontakter oss angående spørsmål rundt kilometerjustering, men vi merker at etter at vi gikk ut og informerte om dette har folk blitt mer oppmerksomme.
Enkelt å jukse
Engebretsen sier at det nå er lettere å jukse enn tidligere, derfor har tilfellene av justering økt.
– Nå kobler man bare til en ledning og pc, så er det gjort på få sekunder. Man kan se i systemet at det er tuklet med, men for en forbruker er dette vanskelig å oppdage.
Tidligere måtte justeringen skje analogt, og det var dermed vanskeligere å få til. Engebretsen er bekymret for hvor enkelt det er å justere digitalt,
–Det var mulig å tukle med kilometertelleren når man måtte gjøre det analogt også, men nå er det blitt alt for lettvint.
Vanskelig å slette spor
Marius Christoffersen hos bilforhandleren AutoArena i Oslo, mener det ikke er stor fare for økning i justering på nyere biler.
– På nyere biler er det mindre utbredt å justere på kilometertelleren. På de nye bilene er det oftere service og det er vanskeligere å slette spor etter den orginale kilometeren.
For selv om det er enkle metoder for å justere kilometertelleren elektronisk, kan det være andre vanskeligheter. Bilens orginale nummer er nemlig lagret flere steder.
– I servicehistorikken hos merkeforhandlere er alt lagret. De som er proffe på dette kan klare å slette noen spor av justering, men det er ikke alle spor det er mulig å slette. På de nye bilene lagres det riktige kilometernummeret til og med i bilnøkkelen, forklarer Christoffersen.
– Bilen vi mistenkte var en nyere bil, men kilometertelleren samsvarete ikke med slitasje på pedaler og ratt. Mistanken vår viste seg å ikke være sann for det var gjort god dokumentasjon i serviceheftet til bilen.
AutoArena velger å ikke selge eldre biler, nettopp på grunn av denne faren.
Sjekk serviceheftet
Skal du kjøpe deg en bruktbil, men er usikker på om den har gått så lite som det står, har Christoffersen noen tips.
– Er du usikker sjekker du med en merkeforhandler. Ta med deg chassienummeret til bilen, og de sjekker i sitt system når bilen var inne på service sist og hvor mye den har gått. Se også etter slitasjeskader som er vanlig når bilen har kjørt langt. Som for eksempel at setet er slitt i stoffet, eller at pedalene er slitte.
Engebretsen i NAF har også en oppfordring til bilførere:
– Hvis du er så uheldig at du har kjøpt en bil hvor du mistenker at kilometertelleren er tuklet med, må du konfontere den som har solgt bilen. Hvis det er mulig å påvise dette, så er det en straffbar handling, sier Engebretsen.