Champagnekrig
Dom Pérignon møter Nominè-Renard i tingretten etter omstridt pressemelding.
Saken gjelder spørsmålet om Premium Spirits AS har gjort inngrep i Moët Hennessy Norge AS rett til varemerket Dom Pérignon. Det vurderes også om de har handlet i strid med bestemmelser i markedsføringsloven. Striden gjelder en pressemelding, der Premium Spirits har satt sin champagne, Nominè-Renard, opp mot Moëts champagne Dom Pèrignon. Moët har saksøkt Premium Spirits for bruken av deres varemerke i en sammenligning med en annen champagne.
En del av saken sentres rundt kampen om å få lov til og omtale andre varemerker i en ikke-kommersiell sammenheng.
Pressemeldingen med tittelen "Danker ut selveste Dom Pérignon", ble utstedt på bakgrunn av at Vinmonopolet i november 2012 vedtok å stryke Dom Pérignon fra sitt basisutvalg. Avgjørelsen skyldtes at champagnen Nominè-Renard på grunn av økt salg fikk Dom Pérignons plass i utvalget. Denne avgjørelsen ble etterhvert omgjort, og Nominè-Renard ble satt ned i pris.
Luksuriøs drikke
Dom Pérignon produseres av Champagnehuset Moët & Chandon og regnes som en av verdens mest eksklusive champagner. Selskapet selger kun vin av de beste årgangene, slik at varen er av beste kvalitet. Varemerket anses som luksuriøst på lik linje med andre merker som Louis Vuitton, Gucci, Chanel, Porsche osv, og er en av de dyreste vinene på markedet.
Nominè-Renard produseres av Nominè-Renard Villevenard og grossisten er Premium Spirits AS (tidligere Wiig Fine Wine AS). Premium Spirits er en norsk bedrift som holder til i Sandnes. Champagnen er fra vindistriktet Champagne i Frankrike og er mer fornuftig priset enn andre viner fra samme sted. Mens Dom Pérignon koster fra 400 kroner og oppover, selges Nominè-Renard for 245 kroner.
Vil frifinnes
For det første hjemler ikke varemerkeloven noen rett for varemerkeier til å forby andre og omtale merket.
– Det er ikke snakk om å utgi seg for å være noe en ikke er - produktene er fra samme område og bør derfor kunne omtales sammen, og pressemeldingen fremstiller champagnene som forskjellige, sier advokat Kolstad.
For det andre vil et slikt forbud stride mot ytringsfriheten. For det tredje er det slik at selv om pressemeldingen ikke var kommersiell, så er det å omtale en konkurrents produkter under enhver omstendighet lovlig etter reglene for sammenlignende reklame.
– Det er ikke riktig at Nominé-Renard befinner seg i det nedre sjiktet av musserende vin, og motparten har heller ikke fremvist reell dokumentasjon på at pressemeldingen har fått negativ konsekvens for Dom Pérignon, sier Rørvik.
Vil sette et eksempel
MHCS og Moët Hennessy Norge AS representeres av advokat Gunnar Meyer. Moët krever at Premium Spirits - og andre vinprodusenter - forbys å bruke varemerket Dom Pérignon, samt at de skal svare en engangs lisensavgift for rettsstridig bruk av varemerket. Selskapet vil sette et eksempel ved å slå ned på sammenligninger av andre vinprodukter med deres eget.
– Det er en feil at Nominé-Renard blir fremstilt som om den opptrer i samme sjikt som Dom Pérignon. Det er ikke en konkurranse på like vilkår, sier Meyer i sitt innledningsforedrag.
Videre fortsetter Meyer med å argumentere for at omtalen kan skade Dom Pérignons kvalitetsstempel. Det vil skje ved at andre vinprodusenter kan begynne å omtale begge vinene, og på denne måten gi inntrykk av at de kan konkurrere med det kjente champagnemerket.
Lukkede dører
Under rettsaken vil Moët og advokat Meyer fremlegge et nytt bevis i saken. På grunn av forretningshemmeligheter i form av svakheter og styrker ved deres produkt vil deler av saken foregå for lukkede dører. Dette begjæres slik at konkurrenter ikke skal få tak i informasjonen. Tilhørerne i salen pålegges også taushetsplikt på enkelte opplysninger.
Retten ledes av Hugo Abelseth og dommen kommer i slutten av april.