Mer og mer på nett

Nordmenn er på Internett hele tiden, overalt.

På Espresso House går kaffe og Internett hånd i hånd. Foto: Hanne Bernhardsen Nordvåg

Ferske tall fra Norsk Mediebarometer viser at nordmenns internettforbruk bare øker og øker. Både andelen av befolkningen som bruker Internett og antall minutter de bruker der, har hatt en konstant stigning.

«Aldri før har befolkningen gjennomsnittlig brukt så mye tid på Internett per dag,» skriver Statistisk Sentralbyrå. Og vi har heller aldri vært så tilgjengelige.

– Så godt som alle nå går rundt med et medieverktøy i lomma, har Torgeir Waterhouse i bransjeorganisasjonen IKT Norge uttalt til NRK.

Han henviser til at smarttelefonenes inntog har gjort at nordmenns medievaner har blitt endret de siste årene, og stadig flere går rundt og er online hele tiden. Som om ikke 3G’en i lomma skulle være nok, legger også flere og flere offentlige steder til rette for at du aldri trenger å være offline.

– De ringer og spør

Denne tendensen er kanskje spesielt synlig på kafeer, hvor det er blitt stadig vanligere å tilby gratis internettilkobling til sine kunder.

– Nesten alle våre kunder bruker Internett, sier Emilia Eriksson på Espresso House på St. Hanshaugen. I lokalet rundt henne står laptopene på rekke og rad.

– Jeg tror vi hadde mistet kunder om vi ikke hadde hatt Internett her. Det er faktisk en del som ringer og spør om vi har det, før de kommer hit.

Eriksson forteller også at de opplever å få klager om Internettet ikke fungerer som det skal.

– Jeg tror nok det er sånn samfunnet har utviklet seg til å bli nå. Folk har blitt litt avhengig av å hele tiden kunne sjekke hva som skjer, eller å kunne jobbe hvor som helst, sier hun.

Men hun synes allikevel ikke man skal ta det som en selvfølge at alle kafeer skal ha Internett.

– Nei, det synes jeg ikke man skal. Og om man kommer som en gruppe, er det jo faktisk bedre å ikke ha det, for da prater man jo mer sammen.

Pause fra PC'en

På andre siden av gaten fra Espresso House ligger Kaffebrenneriet. Denne kjeden har på sin side som policy å ikke tilby Internett til sine kunder.

– Helt siden vi startet for tjue år siden har vi ønsket å være et sted hvor man kan slappe av. Vi vil tilby et pusterom i hverdagen, hvor du kan ta deg en kaffe og få en pause, også fra PC’en. Da vil vi ikke oppfordre til at folk skal sitte på Internett hos oss. I disse dager bruker mange 3G eller 4G på telefonene sine dersom de har behov for å sjekke Internett uansett, sier markedssjef i Kaffebrenneriet, Marit Toverud.

I motsetning til Espresso House, som får klager, har ikke Kaffebrenneriet opplevd den store oppstandelsen på manglende Internett.

– Det har vært de som har spurt om det ikke finnes Internett hos oss, men det er ingen storm av henvendelser. Så jeg håper at det kan være tegn på at folk faktisk opplever det som positivt at vi ikke har Internett, fordi de da faktisk får den pausen vi ønsker å være for dem.

Når aldri 100 prosent

Kanskje det er nettopp en pause man har behov for nå. Fra 2012 til 2013 økte andelen daglige internettbrukere fra 80 til 85 prosent av befolkningen, og antall minutter de bruker per dag økte fra 95 til 112 minutter. Som allerede nevnt, er dette en foreløpig topp for nordmenns internettbruk.

Odd Vaage i Statistisk Sentralbyrå kommenterer at dette er veldig høye tall, men utelukker ikke at de kan komme til å stige enda litt til før de eventuelt stagnerer.

– Det kan hende det kommer til å øke noen prosenter til, men det kommer aldri til å nå hundre prosent, sier Vaage.

– Vi har jo bare 24 timer i døgnet, og det er andre ting vi skal ha gjort også. Til sammenligning økte også fjernsynet mye en stund, men så la det seg på 80-85 prosent etter hvert. Jeg tror det samme kommer til å skje her.