Nå blir ståhjulinger lovlig
Hvis du har skaffet deg et eksemplar av kjøretøyet vil du mest sannsynlig kunne bruke det i mai i år.
Lovliggjøring av ståhjulinger, eller segways som det også ofte blir kalt, ble nærmest en fanesak for den nye regjeringen i valgkampen i fjor høst, og spørsmålet om såkalte selvbalanserte kjøretøy fikk mye oppmerksomhet.
Nå er det klart i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet at det snart skal være lovlig å kjøre rundt med kjøretøyene i Norges gater.
– Jeg er veldig glad for at vi nå får dette på plass. Selvbalanserte kjøretøy vil være nyttig for mange, både for turistnæringen og på arbeidsplasser med lange avstander. Jeg vil samtidig oppfordre folk til å bruke hjelm, kjøre med varsomhet og ta hensyn til andre trafikanter, sier stattsekretær i Samferdselsdepartementet Bård Hoksrud, i pressemeldingen.
Samme regler som for sykler
Onsdag, sendes det ut et forslag til endringer om bruk av ståhjuling, og høringsfristen er satt til 9. mai i år. Vegdirektoratet foreslår at kjøretøyene kan brukes i samme arealer som er tillatt for sykkel, med en makshastighet på 20 kilometer i timen. Det vil derfor ikke være lov å bruke kjøretøyet på veier der fartsgrensen er over 60 km/t.
Den forslåtte aldersgrensen er til 16 år, og tohjulingen vil være utstyrt med frontlys, baklys og reflekser. Det vil heller ikke være noe krav om registrering av kjøretøyet, bruk av hjelm, eller obligatorisk opplæring.
I tillegg vil det stilles krav til bremsekvalitet og signalhorn, tilsvarende som på en sykkel.
Høringsforslaget gjelder kun selvbalanserte kjøretøy, og ikke andre elektriske kjøretøy som elektriske sparkesykler og små elektriske mopeder.
Regjeringen trosser ekspertene
Statens vegvesen som fikk i oppdrag å komme med endringsforslaget, står ved ekspertvurderingen de gjorde rundt ståhjulinger i høst. Da uttrykte de sin bekymring rundt trafikksikkerheten, og mente det kunne oppstå mange uønskede situasjoner.
– Allerede i dag kan det oppstå mange konflikter mellom ulike trafikanter som syklister, bilister og gående, og dette kan eskalere ved bruk av enda et kjøretøy i den samme veibanen, sier saksbehandler i Vegdirektoratet Anette Hauge.
Hauge forteller at regjeringen ikke tok hensyn til alle deres anbefalinger og gjennomfører lovliggjøring.
– Vegdirektoratet kom med vår faglige vurdering til Samferdselsdepartementet i høst. Ettersom vi er underlagt Samferdselsdepartementet må vi gjennomføre oppdrag fra dem.