Vil ha færre drosjer

Aldri før har drosjesjåfører kjørt så mye uten passasjerer. En overfylt taxibransje gjør sjåførenes arbeidsvilkår vanskeligere enn noen gang.

Arne Olav Bjerkelig er bekymret for utviklingen i norsk taxibransje. Ferske tall viser at norske drosjesjåfører kjører rekordmye uten passasjerer.

Det mener Arne Olav Bjerkeli, drosjesjåfør og medlem av drosjenes bransjeråd i Norsk transportarbeiderforbund.

Han kommenterer tallene Journalen omtalte mandag. De viser at norske taxisjåfører tilbringer nesten tre ganger så mye tid bak rattet alene enn med passasjerer i baksetet. Forklaringen: For mange drosjer i store byområder, uttalte Norges Taxiforbund mandag. Bjerkeli er enig.

– En drosjesjåfør i Oslo må jobbe nesten 60 timer i uka for å få en anstendig lønn, anslår drosjesjåføren.

Han kaller forholdene uakseptable.

Vil redusere antall drosjer

I likhet med Norges taxiforbund vil han redusere antall drosjeløyver, særlig i Oslo. På den måten vil tilbudet i større grad sammenfalle med behovet. Det vil også gjøre de resterende drosjene mer effektive, tror Bjerkeli.

Men den lave effektiviteten skyldes ikke utelukkende for mange drosjer, tror sjåføren. Effektiviteten har nemlig blitt dårligere de siste årene samtidig som Oslo har opplevd en nedgang i antall drosjeløyver. Bjerkeli peker på at det nå er utstedt drøyt 1850 drosjeløyver i byen, mens det i 2009 var utstedt rundt 2150.

Det som fører til unødvendig mye kjøring er derimot en nedgang i antall taxiholdeplasser.

– Antallet har nesten blitt halvert de siste årene. Det fører til at vi må kjøre på måfå og håpe at noen praier oss.

Vanskeligere å leve av

Bjerkeli har vært drosjesjåfør i Oslo siden 1987. Han er nå 65 år gammel, har tatt ut pensjon og kjører taxi fordi han er glad i yrket.

– Men det er blitt vanskeligere å leve av dette enn tidligere.

Særlig i Oslo, mener han, hvor den offentlige kommunikasjonen har blitt kraftig forbedret de tiårene han har vært yrkesaktiv sjåfør.

Går utover familieliv

For å bøte på den lave inntjeningen per kjørte kilometer, må drosjesjåfører kjøre stadig mer. Men Bjerkeli tror ikke en 60-timers arbeidsuke får konsekvenser for passasjerenes sikkerhet. Det fordi drosjesjåførene også står mye stille mellom oppdrag.

– Men det er på ingen måte ideelt, og det går særlig utover sosial- og familieliv, avslutter han.