Bedre design kan øke netthandel
Utrygghet fører til at flere forbrukere velger norske nettbutikker fremfor utenlandske. Bedre design kan føre til at flere velger utenlandske leverandører.
Forbrukere handler stadig mer over nettet. Studier viser samtidig at vi velger norske nettsider fremfor utenlandske. Den svenske bedriftsøkonomen Aswo Safari, som står bak undersøkelsen, tror utrygghet er årsaken.
- Det er tre elementer som er viktige når forbrukere kjøper på nett: nasjonaliteten til selskapet, forbrukerens kjennskap til selskapet og websiden. Dersom folk ikke kjenner til selskapet fra før, er det ekstra viktig at informasjonen på nettsiden er oversiktlig. Dersom selskapet sammarbeider med andre selskaper forbrukerne har hørt om, som for eksempel Paypal, øker tilliten fra forbrukeren. Kjøpere har ikke lyst til å risikere pengene sine. Derfor er tillitt til firmaet essensielt. Positive erfaringer med en nettbutikk fører til at forbrukere handler der igjen i fremtiden.
Mange butikker gjør feil
Oversiktilige nettsider med informasjon om produktene vil redusere folks usikkerhet knyttet til utenlandske nettbutikker, sier Safari. Han mener mange nettbutikker gjør feil når de designer websidene sine.
- Mange butikker retter seg mot forbrukere fra bestemte land, noe som kan være lurt. Problemet er at de ikke gjør dette på en riktig måte. Det er blant annet flere nettsider som ikke er oversatt til kjøperens eget språk. Språket må være bra, hvis ikke mister forbrukeren tillitt til leverandøren. I tillegg er ikke websidene designet etter folks forventninger. Folk i Norden vil for eksempel ha oversiktlige nettsider, med lett tilgjengelig informasjon. I Kina vektlegger de i større grad et kreativt design med mange forskjellige farger.
Nordmenn handlet for 17.6 milliarder kroner i fjerde kvartal 2013. E-handelsbarometeret til Virke viser også at unge handler oftere på nett enn eldre.
Hør hvor mye folk på gata vektlegger design!
UtenlandskeNettbutikker by zama91