Mener Donald bryter loven
Forbrukerombudet setter ned foten når Donald fører det de mener er aggressiv markedsføring mot barn.
– Dette er et klart lovbrudd. Egmont forlag må være seg sitt ansvar bevisst og stanse denne aggressive markedsføringen rettet mot mindreårige, sier forbrukerombud Gry Nergård i en melding fra NTB.
Hun har reagert på at Donald Duck-utgiveren har lokket med gratis LEGO i gave, for å få tidligere abonnenter til å tegne nytt abonnement.
Ombudet mener at Egmont forlag med dette har brutt loven, og understreker at det er ulovlig både å komme med direkte kjøpsoppfordringer til barn og til foreldre eller andre voksne for å få dem til å kjøpe de annonserte produktene til sine barn.
Ifølge forbrukerombudet er markedsføring rettet direkte mot barn et stadig økende problem, også i sosiale medier.
– Barn har et særskilt vern mot påtrengende og aggressiv markedsføring. Dette er derfor et område vi vil følge nøye med på i tiden som kommer, sier Nergård.