Årets mest hårete måned
Sammen skal norske menn gro små og store barter for å øke bevisstheten rundt prostatakreft.
– Menn er ikke like tøffe som kvinner, vi trenger et lite spark bak for å kunne snakke om kreft, mener kampanjekoordinator Endre Aaberg Johansen i Movember Norge.
Den rosa måneden er forbi, og nå blir sløyfer byttet ut med barter. Movember, tidligere kalt november, er måneden der menn gror bart for å øke bevisstheten rundt prostatakreft.
– Vi skal bruke kraften i barten. Den skal starte samtaler om menns helse, og samle inn penger til forskning. Når kompisen kommer med syv-dagers-skjegg, så stiller du spørsmål, håper Johansen.
Norge på bartetoppen
Det hele begynte i 1999 med fire australske kompiser på bar, og et ønske om å la ansiktshåret vokse til fordel for veldedighet. Siden den gang har over 4 millioner menn verden over grodd bart i november.
For fire år siden kom ideen til Norge, og aksjonen har utviklet seg fort. I fjor registrerte 21.773 nordmenn seg på Movembers hjemmesider, og samlet inn over 7,5 millioner til kreftforskning. Dermed var nykommeren Norge det landet med flest registrerte bartegroende menn i forhold til innbyggertall.
– Vi håper på å slå fjorårets aksjon i år, sier Endre Aaberg Johansen.
– Nordmenn er glad i bart. Vi tror alle gutter og menn innerst inne har et ønske om å gro bart for å se hvordan det ser ut. Movember gir de denne muligheten.
Registrer deg
Rundt 5.000 nordmenn hvert år blir rammet av prostatakreft. Hver dag dør tre nordmenn som følge av sykdommen. Det er den største kreftformen her til lands.
– Generelt har det ikke vært så mange kampanjer rettet mot menns kreftsykdommer. Ved å bruke barten kan vi kanskje unngå at mer enn 1000 nordmenn hvert år dør av prostatakreft. Det er grunnen til at vi gjør movember, sier Johansen.
Endre Aaberg Johansen håper terskelen for å snakke om prostatakreft senkes ved hjelp av hårene på leppa. Han vil gjøre nordmenn om til vandrene reklameplakater for samtaler om sykdommen. Han vedgår likevel at det er mange som kun gror bart, og ikke donerer penger. Til de har han kun en oppfordring: registrer deg!
– Alle som gror bart bør registrere seg på movember.com. Da kan familie, venner og kollegaer donere penger til barten og kreftforskingen, forteller Johansen.
Økt oppmerksomhet
Kreftforeningen har vært en samarbeidspartner med Movember i alle fire år. De merker effekten den årlige aksjonen har.
– Vi merket en økning i antall mannlige innringere til call-senterne våre under movember i fjor. Tidligere har det vært mest kvinner som har ringt inn, enten for seg selv eller på vegne av mannen. Nå tar flere menn kontakt på egenhånd, sier pressesjef i Kreftforeningen Erik Vigander.
Erik Vigander mener fordelene med en slik aksjon er oppmerksommhet. Han sammenligner Movember med Rosa sløyfe-aksjonen.
– Går du med rosa sløyfe i oktober viser du støtte og solidaritet. Har du bart i november viser du også solidaritet og støtte, sier Vigander. Han tror absolutt at november nå har blitt måneden for menn og helse, på lik linje som oktober har blitt måneden for brystkreft.
Rosa sløyfe
Mens Movember kun er fire år, er Brystkreftforeningens Rosa sløyfe-kampanje langt mer etablert. De hadde sin oppstart i 1999, og har prydet den norske befolkingen med små, rosa sløyfer siden den tid. De avslutter aksjonen i oktober, og gir stafettpinnen videre til Movember. I fjor tjente de over 20 millioner, og forutser et like bra resultat i år. De er ikke redd for å bli tilsidesatt av Movember.
– Vi synes det er veldig fint at menn kommer på banen nå også. Kampanjene utfyller hverandre fint, og vi har et ønske om at Movember en gang kan bli like stort som Rosa sløyfe-aksjonen, sier Eva Michelsen i Ekroll i Brystkreftforeningen.