Bruker dobbelt så mye på riksveier som tog

For hver krone som bevilges til utbygging av jernbane, er det budsjettert med to kroner til ny riksvei.

Statsbudsjettet legger opp til flere store veiutbygginger.


I forslaget til nytt statsbudsjett bevilger regjeringa dobbelt så mye til investeringer i riksveier, som det totale budsjettet til jernbaneinvesteringer. Med dette sikres fortgang i flere store veiutbygginger. I tillegg bevilges det penger til planlegging av ny firefeltsvei mellom Arendal og Tvedestrend. På tog bevilges penger til en rekke påbegynte prosjekter, men ikke til noen nye togstrekninger.

Naturvernforbundet mener regjeringen legger aktivt til rette for et mer bilbasert samfunn, og forsterker en allerede negativ utvikling. Opplysningsrådet for Veitrafikken derimot mener regjeringa gjør for lite, og kaller framdriften det legges opp til for en utviklling i førstegir.

Skuffede miljøvernere

Naturvernforbundet er skuffa over det de mener er en klar prioritering av bil framfor tog.

– Det sterke fokuset på utbygging av store motorveier fører til økte klimagassutslipp og store naturinngrep, sier Holger Schlaupiz, samferdselsrådgiver i Naturvernforbundet.

– Veiutbyggingene som er planlagt, innebærer store naturinngrep, tap av matjord og klimagassutslipp. Statsbudsjettet inneholder penger til å planlegge flere nye motorveistrekninger, men ingen nye togprosjekkter. Veiutbyggingene gjør langt større skade for miljøet enn de positive virkningene av togprosjektene de viderefører.

- En utbygging i førstegir

Opplysningskontoret for Veitrafikken, som arbeider for å få politikere og myndigheter til å bygge mer effektive veier i Norge , skulle ønske at regjeringa gjorde langt større veiinvesteringer.

– Inntrykket vårt er litt delt. Dette budsjettet er ikke så flott som samferdselsministeren vil ha det til. Riktig nok øker de bevilgningene, men mange av dagens utfordringer blir det ikke gjort nok med.Hovedbudskapet vårt er at utbyggingen går i førstegir, sier Øyvind Solberg Thoresen, direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Likevel ser Thoresen flere lyspunkter.

– I vedlikeholdsbudsjettet ser vi en klar forbedring fra forrige regjering, og vedlikeholdsbudsjettet for broer og tunneller har særlig økt mye.

Han mener at når en regjering går hardt ut og sier de er opptatt av å satse på vei, burde vært grunn til å vente en større økning fra forrige statsbudsjett.

– Det er ingen reell økning i samlede riksveiinvesteringer. Hvis vi sammenlikner med budsjettet fra 2014 er det bare en økning på 2,2 prosent, som er en inflasjonsjustering, sier Thoresen.