Innsamlingsrekorden fra 1979 står fortsatt

TV-aksjonen i år samlet inn 240,1 millioner. Justert for prisstigning og folketall slo det ikke resultatet fra 1979.

TV-aksjonen i 2011 samlet inn 218 millioner. Foto: Siri Hardeland/Flickr

– De siste årene har det blitt flere givere, men den samlede summen ligger på samme nivå som før. Tallet på husstander som gir fast til frivillige organisasjoner har økt fra 51 til 75 prosent i årene 1997 til 2009, sier Karl Henrik Sivesind til Journalen.

Sivesind er sosiolog ved Institutt for samfunnsforskning (ISF) og en av landets fremste eksperter på frivillig arbeid, og forteller at givermønsteret har endret mye siden 80-tallet.

– Nå er det mange flere faste givere som i løpet av et år totalt gir mer enn tidligere. Organisasjonene som får tildelt TV-aksjonen bruker også selve aksjonen annerledes. De verver gjerne medlemmer og rekrutterer faste givere i tillegg til selve, sier han til Journalen.

– Ofrer en dobbel latte

Daglig leder i Stiftelsen Soria Moria Jon Olav Ryfetten, uttalte til Vårt Land i forrige uke at han mener årets TV-aksjonsresultat er skammelig lavt.

Ryfetten regnet ut at årets 240,1 millioner betyr at hver nordmann i snitt ga 47 kroner til TV-aksjonen. Han mener at skarve 47 kroner ikke er verdt mer enn en dobbel latte på en kaffebar.

Sivesind gir Ryfetten rett i at nordmenn gir mindre.
 
– Vi har kanskje flere givere, men de gir mindre hver for seg. Derfor stiger ikke den samlede snittsummen. Det er viktig å huske at TV-aksjonen også har flere konkurrenter i dag enn den hadde på 80-tallet. TV-aksjonen er ikke lenger alene om å være en innsamlingsaksjon på TV, sier Sivesind.

Tema har stor betydning

I toppåret 1979 ga det norske folk i gjennomsnitt 62 kroner hver. Da gikk aksjonen til Flyktningerådet og bistandsformål. Karl Henrik Sivesind mener at aksjonens tema og profilering har mye å si for resultatet.
 
– TV-aksjoner med temaer som bistand, helse og sosiale problemer oppnår gode resultater. TV-aksjonener med miljøfokus sliter med å få det like bra til. Miljøspørsmålet har ennå ikke klart å mobilisere en bred folkelig bevegelse. Det er for mange fortsatt et politisk felt, sier han.

Formålet må gå først

Kari Bucher aksjonsleder i TV-aksjonen er uenig i Ryfettens utspill om at nordmenn er gjerrige. Hun sier til Journalen at TV-aksjonen er ikke den eneste måten det norske folk bidrar på i dag. Bucher mener at TV-aksjonen viser flere viktige verdier i det norske folket enn bare evnen til å grave dypt i lommeboka.

– TV-aksjonen handler om mobilisering og dugnad landet rundt. I årets aksjon gikk 100 000 mennesker med bøsse, sier Bucher.

Hvorfor fokuseres det så mye på resultatsummen underveis og i etterkant av TV-aksjonen?

– Det er fordi summen sier noe om den enorme mobiliseringen. Resultatene er også viktige konkurranseelement. Kommuner konkurrerer med hverandre om å samle inn mest, det samme gjør bedrifter og skoler, sier Bucher.

Neste års TV-aksjon går til Regnskogfondet. Bucher vil ikke svare på om hun tror det igjen vil bli ny innsamlingsrekord.