Turisteksplosjon på Svalbard

Svalbard har lenge vært et vinterparadis for norske og utenlandske turister. Nå besøker stadig flere øygruppen om sommeren.

POPULÆRT: I sommer gikk mange turister fjelltur på Svalbard. (Foto: Kitty Terwolbeck, https://www.flickr.com/photos/kittysfotos/7902372554)

— Vi har det siste året opplevd en enorm økning i turismen, sier markedssjef i Svalbard Reiseliv AS, Kjersti Ellen Norås.

Tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser det var drøyt 15 000 hotellovernattinger på Svalbard i august 2014. Det er en økning på ti prosent fra i fjor.

— Utviklingen har vært helt vanvittig, og vi ser lyst på fremtiden, forteller Norås.

Flere flyvninger

Norås tror økningen er et resultat av flere faktorer.

— Det er selvfølgelig vesentlig for oss at Norwegian startet opp med flere flyvninger til Svalbard i fjor. Nå går det flere direkteflyvninger fra Oslo og andre byer til Longyearbyen, som førte til at det ble flere muligheter for turister til å komme på besøk. Vi fremstår også som et mer naturlig reisemål enn vi har gjort tidligere.

I 2008 besluttet Norwegian å droppe flyvninger til Svalbard om sommeren. Selskapet pekte da på det lave salget av billetter som hovedårsak. Fra sommeren 2013 besluttet de derimot å gjennopprette flyveruten.

— Selv om SAS hele tiden har hatt flyvninger til oss, er det gunstig for oss at flere melder seg på. Jo flere flyvninger som går til Svalbard, jo flere turister får vi, sier Norås.

Endret markedsstrategien

Selv om antall flyvninger har økt, er det ikke bare dette som har påvirket den økende turismen, tror Norås.

— Norwegian startet tross alt med flyvninger i fjor sommer, og da var ikke turismen så stor som den var i år.

Hun tror endringen av markedsstrategi har vært en vesentlig faktor for økningen.

— De siste årene har vi kuttet ut all printannonsering, og i stedet engasjerte vi oss mye mer på nett. Vi har på flere måter utvidet markedsarbeidet vårt.

Svalbard Reiseliv har blant annet engasjert seg på sosiale medier. Per 08.10.14 har over 18.200 personer likt Facebook-siden deres, som hyppig blir oppdatert.

— Vi når ut til enda flere med denne aktiviteten. Vi mener selv at vi har et moderne preg som mange blir nysgjerrige på og synes er stilig, forteller Norås.

I tillegg til den hyppige aktiviteten på nett, mener Norås at de har lykkes i å opprettholde en direkte kontakt med ulike turoperatører. På den måten har også markedskommunikasjonen blitt lettere, mener hun.

Attraktive aktiviteter

Norås er både overrasket og smigret over at sommeren på Svalbard ser ut til å være attraktiv. Hun tror dette har en direkte sammenheng med markedsstrategien.

— Jeg tror aktivitene vi tilbyr om sommeren interesserer mange, men det er først nå flere turister blir oppmerksomme på dem, sier hun, og fortsetter:

— Noe som er spesielt, er at vi verken har fornyet aktivitetene våre, eller arrangert nye. Det viser hvor sentralt markedsarbeidet vårt har vært.

Øker støtten til miljøforskning

Styreleder i Svalbards Miljøvernfond, Morten Ruud, ser både fordeler og ulemper med den økende turismen. Han peker på miljøavgiften som en stor fordel. Den ble innført i 2007, og innebærer et beløp på 150 kr som alle tilreisende til Svalbard må betale. Avgiften blir automatisk lagt til på fly- og cruisebilletter, og har som formål å beskytte Svalbards naturmiljø.

— Økonomisk tjener vi utvilsomt på turismen, som på sikt fører til økt forskning på Svalbards miljøutfordringer. Det er mange som ønsker å kartlegge og forske på dette, men de trenger penger. Ettersom flere betaler miljøavgiften, får vi større økonomiske midler til å støtte disse prosjektene.

Samtidig er den økende flytrafikken ugunstig for miljøvernet.

— Det er en kjent sak at flytrafikk bidrar til å skade miljøet. Dermed er det betryggende å vite at dette er et av forskningsområdene vi støtter aller mest, forteller Ruud.

Journalen lyktes ikke i å få kontakt med sysselmannen på Svalbard, Asbjørn Hagen.

Rekordhøy pågang

Hotellansvarlig ved Svalbard Hotell, Torill Estella Pfaff, merket godt den store pågangen i sommer.

— I de mest hektiske periodene hadde flere turister store problemer med å få et sted å overnatte. Vi var svært ofte fullbooket.

Hun mener at hotellsituasjonen på Svalbard kan forbedres.

— Vi merket spesielt i sommer at sengekapasiteten ikke sto i stil med pågangen. Det er alltid hektisk for oss i sommerferien, men så mange gjester som vi hadde i år, tror jeg vi aldri har hatt.

Vil utvide

Selv om hotellovernattingene har økt mye fra i fjor, har det ikke blitt bygget nye hoteller på Svalbard det siste året.

— Det er turismen som utspiller seg på den statistikken, forteller Norås.

Hun forteller videre at ettersom turismen fortsetter å vokse, må de planlegge å bygge flere hoteller.

— Vi vil alltid se etter muligheter for å vokse som turistdestinasjon. Å bygge nye hoteller er absolutt en del av dette.

Pfaff støtter Norås' tankegang:

— Dersom turismen holder seg såpass høy eller til og med vokser, er det ingen tvil om at Svalbard har et behov for flere hoteller. Det ville også styrket Svalbards posisjon som turistdestinasjon, mener hun.