Uenighet om svettelukt i klasserommene

Debatten om dusjing etter kroppsøvningstimer er aktuelt om dagen. Mange har ment at svettelukt i klasserommene svekker læringen. Dette er det delte meninger om.

(Foto: Kristian Rammel)

For drøyt tre uker skrev Jorunn Stord Borgen og Gro Rugseth i Aftenposten om at dusjing etter kroppsøvning er unødvendig. Siden det har debatten rast, og mange har pekt på hvordan læringsmiljøet blir ødelagt og distrahert av vond svettelukt i klasserommet dersom elevene ikke dusjer. Leon Bafondoko var blant de som kritiserte Borgen og Rugseth på dette området.

"Det skapes ikke godt læringsmiljø når flere lukter vondt i klassen", skriver han i sitt innlegg i Si;D i Aftenposten.

Innlegget fikk mange tilbakemeldinger, og ble hyppig delt på sosiale medier.

 

Sammenligner med andre lukter

Gro Rugseth underviser i kroppsøvning og pedagogikk ved Norges Idrettshøgskole. Sammen med Jorunn Spord Borgen skrev hun innlegget som satte i gang debatten. Rugseth skjønner godt Bafondokos kritikk, selv om hun vil presisere hva artikkelen i utgangspunktet tok for seg.

— Med argumentasjonen vår retter vi i hovedsak blikket mot tredjeklassinger, hvor svettelukt ikke er noe problem. Svettelukt hos eldre elever ser jeg absolutt kan påvirke læringsmiljøet, men vi må huske at det allerede finnes mange andre lukter i klasserommet som forstyrrer.Gro-Rugseth_Width_142.jpgGro Rugseth synes ikke argumentet om vond lukt holder

Hun tenker spesielt på kunstige lukter, som blant annet har skapt problemer for elever med astma. De vanligste formene for dette i norske klasserom, mener hun kommer fra kosmetikk, hvor parfyme og hårprodukter er gjengangere. I tillegg minnes hun hvor sterkt hennes egen lærer på barneskolen luktet røyk, og alle mislikte dette sterkt.

— At elever blir forstyrret av lukter er absolutt ikke nytt, og hvis det skal være et såpass stort problem som mange presiserer, har vi virkelig en stor utfordring, mener hun.

 

Bedre å lukte vondt enn å ikke ha gym

Selv om Rugseth sidestiller svettelukt med andre lukter, er hun klar over problemene som oppstår. Likevel er hun mer bekymret for elevene som ikke vil ha gym som følge av dusjing.

— Jeg vet om elever som synes kroppsøvningsfaget er problematisk og vil unngå det, bare på grunn av dusjingen. Dette er mye verre enn at elevene lukter vondt, mener hun, og fortsetter:

— Hadde lukten skapt direkte problemer for læringsmiljøet derimot, ville debatten blitt annerledes.

 

Bekymret for elevene

— Jeg tror ikke det skaper direkte problemer for læringsmiljøet i klassen, men det kan desverre skape konflikter for den enkelte elev, sier Ørjan Gabrielsen (22). Han er lærerstudent ved Høgskolen i Oslo, og har fulgt nøye med på debatten som i stor grad angår hans fremtidige yrke. Ifølge Gabrielsen omfatter disse konfliktene mellom elevene mobbing.

— Hvis det er kun én elev som ikke dusjer, kan denne eleven fort bli mobbet av de andre i klassen. Derfor er jeg mer bekymret for klassemiljøet enn læringsmiljøet i denne saken, fortsetter han.

Gabrielsen er uenig med Rugseth om at svettelukt skal sidestilles med andre lukter. Han mener det er mer allment akseptert å lukte parfyme enn å lukte svette.IMG_2947.JPGØrjan Gabrielsen (22) tror ikke svettelukt skaper direkte problemer for læringen. (Foto: Kristian Rammel)

— Blant elevene blir svettelukt sett på som direkte ekkelt, mens parfymelukt er mer godtatt, mener han.

 

Vil ikke blande seg inn

Gabrielsen vil være forsiktig med å ta et standpunkt i om elevene skal dusje eller ikke. På mange skoler blir dusjing etter gymtimen sett på som påbudt, selv om Utdanningsdirektoratet (Udir) har presisert at dette er opp til elevene selv. I tillegg til det juridiske, mener Gabrielsen at det er flere faktorer som spiller inn.

— Med tanke på at flere elever unngår å dusje av kulturelle eller religiøse grunner, støtter jeg Udir sin presisering. Som lærer er jeg heller ikke i posisjon til å vurdere dette.

Samtidig mener han at studentene trenger å bli mer fornøyd med sin egen kropp, og at dette er noe som må legges mer vekt på i undervisningen.

— På dette feltet har skolen og lærerne en vei å gå, og jeg tror dette kunne gjort dusjingen enklere for elevene, forteller han.