Vil la Vinmonopolet overta taxfree
Kristelig Folkeparti (KrF) og Senterpartiet (Sp) foreslår at Vinmonopolet overtar taxfree-salget på norske flyplasser. Avinor er skeptiske til hvordan et eventuelt inntektstap skal dekkes inn.
Tirsdag behandlet helse- og omsorgskomiteen på Stortinget et forslag fra Sp og Krf om å la Vinmonopolet overta driften av taxfree-butikkene på norske flyplasser. Bakgrunnen for forslaget er en rapport fra Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRIUS), som hevder at taxfree-salget bidrar til et merforbruk av alkohol, og til at Vinmonopolet mister omsetning.
Viktig monopol
Olaug Bollestad (KrF) i helse- og omsorgskomiteen på Stortinget mener det er viktig å styrke Vinmonopolets posisjon.
– Salget i taxfree-butikkene har økt så mye at det har gått på bekostning av Vinmonopolet, sier hun til Journalen. – Derfor vil KrF at alkoholsalget i taxfree skal legges under Vinmonopolet og følge deres krav til reklame, kvalitet og krav til ansatte.
Bollestad tror at dersom Vinmonopolet fortsetter å utfordres vil det etter hvert presses frem andre utsalgssteder.
– Helsekostnadene ved alkoholforbruket i Norge er stigende. Vi vil forsvare Vinmonopolet som eneste utsalgssted, fordi vi ikke vil at det skal åpnes for salg over alt. Skulle det skje, vil vi få større tilgang til alkohol og et høyere forbruk. Det er ikke bra, sier Bollestad.
Dyr omlegging for Avinor
Pressesjef i Avinor Sindre Ånonsen, sier til Journalen at dersom forslaget vedtas vil det bety at norske flyplasser mister store inntekter.
– Norske flyplasser tjener omtrent en milliard kroner i året på alkoholsalg, og hele 2,5 milliarder kroner årlig på taxfree-butikkene totalt. Disse pengene brukes til å drifte flyplasser rundt omkring i hele landet, fortsetter han.
Dersom dagens ordning avvikles anslår Ånonsen at Avinor vil trenge 2,5 milliarder kroner årlig i subsidier.
– Skal Vinmonopolet overta driften må våre tapte utgifter dekkes gjennom økte subsidier, sier han. – Avinor er et selvfinansiert statlig eid aksjeselskap. Nå mister vi en av våre hovedinntekter.
Avinors avtaler med Travel Retail Norway AS, som driver taxfree-butikkene i dag, kan sies opp dersom et eventuelt stortingsvedtak tilsier det. Men en pol-overtakelse blir ikke billig for det statseide selskapet. Kostnadene ved en eventuell oppsiegelse av avtalene med Travel Retail Norway vil koste Avinor mellom 300 millioner og en milliard kroner, melder Stavanger Aftenblad.
Vinmonopolet bekymret over egen posisjon
– Vi skal være det viktigste instrumentet i norsk alkoholpolitikk. Vi blir mindre relevante når stadig flere handler andre steder enn hos oss, uttalte administrerende direktør i Vinmonopolet til Aftenposten tidligere i høst.
Travel Retail Norway fikk tidligere i år utvidet avtalen om å få drive taxfree-salget på Gardermoen til ut 2021. Det, i tillegg til utvidelsen av alkoholkvoten i revidert statsbudsjett tidligere i år, har ført til at Vinmonopolet har uttrykt bekymring over sin egen samfunnsposisjon. De er dermed svært positive til å overta taxfree-butikkene.