Undervisningstid kan stoppe lærermangel
Det reises bekymring om at lærermangelen fører til flere ufaglærte. KRF mener økt undervisningstid kan holde på lærerne.
I 2020 vil vi mangle 23000 lærere. Det kan resultere i at stadig flere assistenter og ufaglærte får undervisningsansvar for barna.
- For at det ikke skal omsettes flere ufaglærte i skolene, er det viktigt at vi får flere til å søke på lærerutdanning, sier Høyres stortingsrepresentant Henrik Asheim.
Tid til undervisning
KRFs skoletalsmann Anders Tyvand vil gi lærere mer undervisningstid.
- Det kanskje mest vesentlige er å gi lærerne mer tid til å undervise, slik at de føler de får tid til å gjøre en god jobb, sier Tyvand.
Asheim forteller at det er mye diskusjon rundt undervisningstiden til lærerne.
- Nå arbeider vi med et utvalg som skal gå gjennom lærerhverdagen og finne ut hvilke tidstyver lærerne må håndtere. Her er det derimot viktig at tidstyvene som fjernes ikke går på bekostning av kunnskapen, sier Asheim.
-Et stort problem
Grunnskolelærerstudent Ann Kristin Moheim, ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), forstår ikke hvordan det skal bli en slik lærermangel som VG spår.
- Jeg klarer ikke helt å forstå dette, for hvis det stemmer, så blir jo dette et stort problem, sier Moheim.
Stine Roen, også grunnskolelærerstudent på HiOA, forstår derimot at en slik lærermangel kan skje.
- Jeg tror det kan skje fordi lærere ikke blir like mye sett opp til, særlig i media, sier Roen.
Tilbake på skolebenken
Selv om Tyvand ikke tror innføring av masterutdanning for lærere er med på å påvirke lærermangelen, så er han bekymret for at kompetanseøkningen til lærerne kan virke inn.
- Mest sannsynlig må flere av lærerne som allerede er ute i skolen tilbake på skolebenken. Mens de er tilbake i høyere utdanning er jeg derfor bekymret for at vi vil få en stor andel ufaglærte ute blant elevene, sier Tyvand.