Glasmagasinet satser friskt

Den staselige bygningen på Stortorvet har vært en institusjon i Oslo siden midten av 1800-tallet, men de siste månedene har vært preget av byggestøy og presenninger. Torsdag 26. mars åpnet den første delen av Glasmagasinets storsatsning mot fremtiden.

Den siste finpussen legges før nyåpningen på torsdag. Foto: Therese Moe

På bakeriet i hjørnet klirrer det i kaffekopper - de gamle damene er her ennå. I små grupper sitter de med hvert sitt kakestykke og betrakter de grønne presenningene som henger ved siden av dem. Til tross for rot og støy har de holdt seg til stamkafeen, men snart kan de se fram til en kaffetår uten bråk.

Glasmagasinet er nemlig den siste i en stadig lengre rekke av butikker i sentrum som statser på en mer moderne og luksuriøs stil. Oslo sentrum skal fornyes, og Glasmagasinet vil være en del av det.

Ønsker modernitet

For mange er Glasmagasinet forbundet med sterke tradisjoner -  et sted man har gamle minner fra. For et sted med mange stamkunder kan det være risikabelt å gjøre så store endringer, men senterleder Anja Løvåsen sier at de gode, gamle kundene har vært lojale gjennom hele ombyggingen. Hun håper og tror på god respons fra publikum, men understreker at den nye butikken vil være langt mer moderne.

Hun forteller at kontraktene til de som tidligere holdt til i avdelingen gikk ut 31. desember. Senterledelsen fikk dermed en gyllen mulighet til å gjøre noe med det økende moderniseringsbehovet til byens eldste varehus.

–  Glasmagasinet er jo et gammelt hus, og det var en del ting som trengte å bli gjort. Herkules Kapital, som eier den nye butikken, har skapt et helt nytt konsept som ikke finnes noen andre steder i Norden, forteller hun.

 

glasmagasinet2.jpgEn gammel klassiker blir moderne. Foto: Therese MoeUnikt konsept

Det har ikke manglet på luksusbutikker i sentrum de siste årene. Mange utenlandske luksusmerker har åpnet butikker, Eger på Stortorvet har vist seg å bli en braksuksess, og Karl Johan skal fornyes. Glasmagasinet har dermed lagt seg på en økende trend, men Vebjørn Torsetnes, kategori- og markedsdirektør, mener at det de tilbyr er helt nytt.

– Vi fører mange av de mest populære merkene innenfor interiør, og i tillegg skal vi ha bryllupsplanleggere her som kundene kan benytte seg av. De kan også kjøpe brudekjolen her, og i champagnebaren kan de teste både vin og glass. Dette er noe helt nytt, sier en tydelig stolt Torsetnes.

Det hele høres eksklusivt ut, men han understreker at butikken er for alle.

– Dette er ikke noe fjongt bare for fiffen. Her må alle komme!