– Tortur å stå opp tidlig

Forskere slår fast at tidlig skolestart kan være helseskadelig for ungdom.

TRØTT: Det kan være hardt å stå opp om morgenen. Nå viser forskning at det også kan være farlig.

"Alle" har kritisert og blitt kritisiert for å være trøtte og late om morgenen. Nå viser forskning fra Lunds Universitet i Sverige og Oxford University i England at det kan være skadelig for morgentrege ungdommer å stå opp så tidlig som mange skoler krever.

Fem forskere fra de to nevnte universitetene har skrevet et innlegg i Svenska Dagbladet, hvor de gjør rede for hvorfor tenåringer ikke bør stå opp tidlig.

Unaturlig

Den første årsaken som forskerne lister opp, er at det ikke er naturlig for ungdommer å stå opp så tidlig. I puberteten øker nemlig søvnbehovet, samtidig som den biologiske innsovningstiden forskyves med to til tre timer.

Det betyr med andre ord at det ligger i ungdommers natur å legge seg senere, og at tidlige morgener ikke gir de nødvendige timene med søvn. Forskerne mener at tidlig skolestart gjør det nesten umulig for ungdommer å få tilstrekkelig med søvn.

Forskningen får også støtte fra amerikanske forskere, som slår fast at ungdommer trenger mer søvn enn voksne og barn.

En konsekvens av søvnunderskuddet er at mange ungdommer går døgn etter døgn med for lite søvn, noe som fører til kronisk søvnunderskudd.

Å tvinge en 18-åring til å stå opp klokken 06.30 er sammenlignbart med å tvinge en 50 år gammel lærer til å stå opp 04.30, og kan i lengden nærmest betraktes som tortur, ifølge forskerne.

Helseskadelig

Nå advarer forskerne og ber myndighetene ta grep. Ved å bryte deres biologiske forutsetninger, utgjør den tidlige skolestarten en direkte og alvorlig trussel mot ungdommenes helse, ifølge forskerne.

I et prosjekt ved University of Minnesota forskjøv de skolestarten fra 07.50 til 08.40, noe som førte til mindre trøtthet, færre depresjonssymptomer og mindre inntak av koffeindrikker.

Mer søvn gir bedre mental helse, og en studie fra 2010 viser at nok søvn kan beskytte tenåringer mot psykiske problemer og selvmordstanker, skriver Norsk helseinformatikk.

Forsøket fra University of Minnesota førte også til en forbedring av både oppmøte og karakterer. Elevene presterte mye bedre når de fikk 50 minutter ekstra om morgenen.