Vil ha nasjonal voldstelefon

En ny rapport viser at det er behov for en veiledende hjelpetelefon for voldsutsatte.

Kanskje blir det et nasjonal nummer man kan ringe i fremtiden dersom man opplever vold. Foto: Deoxyt2 ( https://www.flickr.com/photos/deoxy/)

Forrige uke publiserte Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) rapporten "Nasjonal alarmtelefon? En kartlegging av behovet for en nasjonal telefon for voldsutsatte" (pdf) der de tar stilling til om vi trenger en hjelpetelefonlinje for voldsutsatte.

– Vi anbefaler en nasjonal telefonlinje, sier forsker Randi Saur ved NKVTS. Sammen med Ida Holth har hun laget rapporten på oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet.

Hjelp på øret

Rapporten er basert på norske studier der brukere som har vært utsatt for vold eller seksuelle overgrep kommer til orde, samt intervjuer med ansatte i ti ulike telefontjenester. Forskerne har også snakket med paraplyorganisasjoner og ansatte ved fem forskjellige Regionale ressurssentere om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS).

– Vi har lagt stor vekt på brukernes behov og tidligere erfaringer, sier Saur til Journalen, og sier de gjennom kartleggingen har kommet frem til at det er gode argumenter for å etablere en nasjonal telefon for mennesker med voldsrelaterte erfaringer.Ida HolthForsker Ida HolthRandi SaurForsker Randi Saur

– I tillegg har intervjuer med dagens telefontjenester forsterket inntrykket av det er behov for en samlende telefontjeneste, oppsummerer Randi Saur og Ida Holth i sitt sammendrag av rapporten.

Forskerne mener telefonlinjen bør fungere som en informasjonsportal der voldsutsatte kan få hjelp og formidling for å komme i kontakt med aktuelle lokale tjenester som kan hjelpe med videre oppfølgning. Linjen burde være gratis å ringe til, døgnåpen og med et nummer som er lett å huske. Forskerne mener hjelpelinjen må være godt kjent for hele befolkningen og være brukervennlig både med tanke på språk, etnisiteter og funksjonsevne til brukerne.

Telefonlinje som henviser videre

For at en nasjonal telefontjeneste for voldsutsatte skal fungere optimalt, og som en ressurs, må også informasjonssider på nett ha oppdaterte opplysninger om instanser i kommunene. Telefonlinjen må kunne henvise til disse nettsidene.

– Vi anbefaler en telefontjeneste som ikke er spesialisert, men som formidler brukeren videre til andre tjenester når det er behov for det, sier Saur på telefon til Journalen.

Det er også et premiss at kommunikasjonen mellom nettsidene, telefonlinjen og de som jobber med voldsutsatte er god.

– Samtidig er det viktig å være oppmerksom på at en nasjonal telefon ikke kan bøte på mangler eller utilstrekkelighet i hjelpetjenestene, skriver Saur og Holth.

Oppdraget med rapporten er finansiert som et tiltak i Handlingsplanen mot vold i nære relasjoner 2014-2017. Bakgrunnen for oppdraget er knyttet til to tidligere utredninger om nasjonal nettportal, som også er utført av NKVTS.