EFTA-dommen krever miljøtiltak
Norge er dømt for ulovlig høy forurensning. Klima- og miljøtiltak bør nå innføres for å senke utslippene til en lovlig mengde.
Fredag 2. oktober avsa EFTA-domstolen i Luxembourg dommen som beskyldte Norge for å ha brutt EUs luftkvalitetsdirektiv. Det var Astma- og Allergiforbundet som klaget Norge inn for EFTA, for brudd på miljøkravene i EØS-regelverket. Norge har ikke gjort nok for å redusere helseskadelig forurensning, og domstolen beordrer myndighetene til å rydde opp.
- Pinlig for Norge
En instans som er tydelig på hva som nå bør gjøres, er Miljøstiftelsen Bellona. Fagsjef for stiftelsen, Hallstein Havåg, er ikke overrasket over dommen:
- Det at vi måtte bli dømt for å få ordentlig fokus på dette problemet, er pinlig for Norge. Vi forventer nå at regjeringen tar saken på alvor og igangsetter kraftige tiltak for å bedre situasjonen, uttaler han.
Havåg mener at både kortsiktig og langvarig planlegging må til for å senke utslippene:
- Denne dommen vil ikke føre til umiddelbare endringer. Men vi tror det på sikt vil hjelpe å kutte ned på personbiltrafikken, og å få tyngre transport over på alternative drivstoff som for eksempel biogass. Elektrifisering av varer og transport, flere ladestasjoner og en nedgang i vedfyring som forårsaker svevestøv vil også virke positivt, fortsetter han.
Fagsjefen tror også det vil dukke opp nullutslippssoner i byene veldig snart. I disse områdene vil det kun bli brukt kjøretøy uten miljøskadelige utslipp, da særlig elektriske transportmidler og hydrogenbiler. Miljødirektoratet skriver på sine sider at skadelig miljøutslipp bidrar til luftveissykdommer, dannelse av ozon nær bakken og sur nedbør. Sur nedbør forstyrrer økosystemer og vegetasjon, og kan blant annet føre til skogdød og fiskedød. De viser til at miljøkonsekvensene er mange, og at alvorlighetsgraden er økende.
Fokus på transport
Jon Berg, Kommunikasjonssjef i Klima- og Miljødepartementet, forteller at regjeringen allerede jobber for å senke utslippsnivåene:
- Det arbeides aktivt både nasjonalt og i byene for å sørge for at grenseverdiene overholdes.
Miljødirektoratet har de siste årene fulgt opp kommunene tettere, sier Berg.
Kommunikasjonssjefen legger også vekt på at utslipp fra transport må tas tak i:
- Regjeringen har nylig opprettet et nytt program for transportbransjen som blant annet innebærer at det kan gis investeringstilskudd til landstrøm for skip ved kai. Landstrøm er et effektivt tiltak for å få ned både lokal forurensning og globale utslipp. Tiltak som lavutslippssoner, krav om lav- eller nullutslipp i drosjenæringen, miljødifferensiering gjennom Autopass-systemet og enklere regler for bompenger og køprising i by er også noe vi vil jobbe med. Alle tiltakene vil utarbeides i tett samarbeid med berørte kommuner, avslutter han.