Har "Movemberstormen" lagt seg?
Han har ikke bart selv, men journaliststudent Nikolai Amdahl tror Movember-aksjonen fortsatt er populær.
Nå er Movember-kampanjen, der menn skal gro bart for menns helse, godt i gang. Nikolai Amdahl er en av mange som støtter prosjektet. En del har ment at prosjektet har blitt mindre populært med årene, men Amdal er overbevist om at det heller har utviklet seg i motsatt vei.
- Jeg har ikke lagt merke til at det er mindre publisitet rundt Movember i år, forteller Nikolai.
Markedsføring
Amdahl peker på at Movember er et etablert prosjekt som mange er med på.
- Jeg tror ikke aksjonen har fått mindre oppmerksomhet med årene. Det er mye markedsføring rundt Movember og man oppfordres, særlig i mediene, til å delta i kampanjen forteller Amdal.
I år er han ikke selv med på aksjonen, men han mener tiltaket er viktig for få mennes helse på dagsordenen.
- Jeg er ikke med på Movember, selv om jeg har bart. Jeg er ikke overbevist om at jeg kler det, og føler meg nesten stigmatisert siden jeg også er trønder, ler 26-åringen.
Godt formål
På Movember Norges nettsider står det at prosjektet vil sette fokus på menns helseproblemer. Amdahl tror det er en god måte å få fram engasjement og informasjon rundt menns helse på.
Det er absolutt en god kampanje for å øke fokuset på blant annet prostatakreft og andre kreftformer som menn rammes av, forteller 26-åringen.
Journaliststudenten mener tiltaket er et viktig bidrag i debatten om menns helse.
- Dette er et alvorlig og seriøst tema, men Movember får frem budskapet på en kreativ og morsom måte, forteller han avslutningsvis.