Snart klart for «Black Friday»

27. november eksploderer salgstallene i USA når butikkene arrangerer «Black Friday». Også norske butikker har kastet seg på trenden.

KAOS: Amerikanske kunder løper for å komme inn på et Black Friday-salg. FOTO: cc/Hubbard Coe

84 000 nordmenn har trykket «delta» på facebook-eventet «Black Friday – få oversikt over alle salgene», administrert av Nettavisen og Side2. Dette viser at det er stor interesse blant nordmenn for tilbudsdagen. Black Friday er opprinnelig fra USA og Canada, og faller på dagen etter høytiden Thanksgiving. Salgsdagen assosieres gjerne med elektronikk, men de siste årene har nesten alle typer butikker holdt salg. Fenomenet kom til Norge for første gang i 2009, da shoppingsenteret Norwegian Outlet lanserte salg under Black Friday-navnet.

Pressekontakt og kommunikasjonsrådgiver for Forbrukerrådet Ann Hege Skogly sier de har registrert økt oppmerksomhet rundt Black Friday de siste årene.

– Butikkene gjør jo det de kan for å gjøre det til en stor «happening». Det er viktig holde hodet kaldt, og ta seg tid til å sjekke markedet litt, påpeker hun.

Skogly understreker at forbrukerne burde være skeptiske, og ikke la seg rive med av oppstyret rundt salgskonseptet.

– Det er ikke alltid tilbudene virkelig er så elleville som butikkene skal ha det til, sier hun.

Begrepet Black Friday ble tatt i bruk for første gang i 1966. Dagen markerer tradisjonelt starten på julehandelen. The Economist forteller at navnet kan referere til at butikkene på denne dagen går fra røde tall til svarte, med andre ord fra underskudd til overskudd.

 

Økt netthandel

Ettersom fenomenet har blitt større med årene, har flere butikker utvidet salgsperioden til å vare lenger enn bare én dag. Nettgiganten Amazon har for eksempel en hel uke med Black Friday-merkede salg. Med fremveksten av nettbutikker har «Cyber Monday» oppstått. Dette holdes mandagen etter Black Friday. På denne dagen kan kundene fortsette handlingen over internett. Cyber Monday blir i år mandag 30. november.

Skogly mener man burde være spesielt kritisk når det gjelder salg på nett.

– Legg merke til hva totalprisen blir. Nettsteder kan variere hvor mye de tar i ekstra kostnader, som ikke alltid kommer like tydelig frem, sier hun.

 

Mindre dramatisk i Norge

I USA åpner butikker så tidlig som i tre-fire-tiden på Black Friday. Sandvika Storsenter er et av de norske shoppingsentrene som følger i samme spor, og åpner dørene den 27. november klokken syv, tre timer tidligere enn normalt. Det er første året senteret arrangerer noe i forbindelse med dagen. Markedskoordinator for senteret Kristin Henriksen, mener de ikke hadde noe annet valg enn å kaste seg på Black Friday nå som fenomenet får såpass stor oppmerksomhet.

– Det er klart mange vil benytte tilbudene til å gjøre kupp til julehandelen. Men at noen ender opp med en TV de egentlig ikke trenger, er garantert, sier hun.

Salgene har ved flere anledninger i USA ført til voldelige utbrudd og ulykker. Nettstedet Black Friday Death Count forteller at siden 2006 har Black Friday ført til syv dødsfall og 98 skader.

Henriksen er ikke bekymret for at lignende kaos kan oppstå på Sandvika Storsenter.

– Vi er jo ingen amerikansk kultur ennå, selv om vi tar til oss disse tradisjonene. Men vi har tatt alle forholdsregler for sikkerhet, forteller hun.

Henriksen understreker at til tross for at norske butikker bruker det amerikanske konseptet, er ikke salget i samme skala. Mens amerikanske butikker har tradisjon for å gi 70-80% rabatt på Black Friday, vil storsenterets butikker ha avslag på 30-40%.