Helt sjef med sjefen på Facebook
Flere og flere sjonglerer privatliv og arbeidsliv på sosiale medier. Blir vi "for kompis" med sjefen?
28.mars i år fortalte Privatmegleren-sjef Grethe Wittenberg Meier til Dagens Næringsliv at hun hadde tatt et valg om ikke å ha sine ansatte på sosiale medier. Dette begrunnet hun med at hun ikke vil bli "for kompis” med sine ansatte.
Bedre kjent på Snapchat
– Dersom du har en god tone med sjefen går det fint. Men det er litt kjipt hvis du ikke har det, også legger du ut et bilde av at du for eksempel er fyllesyk, sier Carla Luque som jobber i resepsjonen på Thon Hotel.
Luque har sjefen på Snapchat, men ikke på Facebook eller Instagram. Ifølge henne selv er ikke dette et bevisst valg, det har bare blitt sånn. Hun føler at hun blir bedre kjent med sjefen gjennom Snapchat, og har ikke opplevd noe negative hendelser.
– Jeg opplever det som positivt å ha sjefen på Snapchat, men forstår også godt at enkelte velger ikke å ha et slikt forhold til sjefen.
Skaper nærhet
– Jeg startet som kollega, og har siden blitt leder. Det ble derfor naturlig for meg å fortsette å ha mine kollegaer på de ulike sosiale mediene, sier hun.
Av sosiale medier tar Rudningen i bruk blant annet Facebook, Instagram og Snapchat. Hun ser det som en fin måte å blir bedre kjent på, så lenge man unngår å dele for mye. Rollen som ”lederen” tar hun ikke med seg når hun selv følger kollegaene på Facebook. Det er likevel et par ting hun helst ikke vil vite om sine kollegaer, blant annet visse typer sterke meninger, hyppige endringer i forholdsstatus og lignende.
– Det er viktig å skille mellom privat og arbeid, men jeg har kun opplevd positive virkninger av å ha mine kollegaer på sosiale medier, som tettere bånd og mer nærhet, forteller hun.
Vær klar over din rolle
Førsteamanuensis på Institutt for medier og kommunikasjon Anders Fagerjord mener det er et gjensidig ansvar mellom sjef og ansatt at man ikke deler for mye, dersom man velger å ha et vennefohold på sosiale medier. Han tror likevel det er et skille mellom typer lederstillinger.
Fagerjord legger til at ledere som har kommanderende roller overfor sine ansatte er såpass klar over dette at de uansett er forsiktige med hva de deler på sosiale medier. Selv jobber han i et yrke preget av mye diskusjoner og samarbeid, og har begge sine ledere på Facebook. Dette har han opplevd som uproblematisk.
Handler om å sette grenser
Tina Bjerde er daglig leder på en kafè på Bogstad gård. I likhet med Rudningen er Bjerde både på Facebook, Instagram og Snapchat med sine ansatte, selv om det ikke gjelder alle. Selv om hun er klar over at grenser mellom sjef og ansatt kan viskes litt ut ved å være ”venner” på sosiale medier, beskriver hun det som svært positivt for miljøet på arbeidsplassen. Det handler om å være litt forsiktig, mener hun.
– Det positive er at vi får en nærmere relasjon som ansatt og sjef med litt latter.
Klarer seg uten
Zakirjan Ulatenov jobber på Expert på Slependen. Han har ikke sin nåværende sjef verken på Facebook, Snapchat eller Instagram.
Han stiller seg ganske nøytral til et ansatt-sjef-forhold på sosiale medier.
– Jeg kunne hatt sjefen på Facebook og andre sosiale medier, men jeg føler liksom ikke vi blir bedre kjent av den grunn.