– Tøffere arbeidsvilkår for kabinansatte

Samtidig som flysikkerheten blir viktigere, møter kabinansatte en travlere arbeidshverdag i lufta.

Arbeidsforholdene i flybransjen har blitt tøffere etter økt konkurranse mellom flyselskapene.

Arbeidsforholdene i flybransjen har blitt tøffere etter økt konkurranse mellom flyselskapene, ny teknologi og et marked i forandring. Stadig billigere billetter gjør at selskapene er nødt til å være konkurransedyktige. Det kan føre til pressede arbeidsforhold for de ansatte.

– Det er et økende press på det flygende personalet. Norske piloter og kabinpersonale følger skandinavisk standard for arbeidsvilkår. Men det har blitt tøffere å jobbe i SAS, og de ansatte er nødt til å jobbe mer og mer effektivt, sier pressekontakt i SAS Knut Morten Johansen.

Det betyr blant annet at en vanlig arbeidsdag i lufta kan overstige en typisk arbeidsdag på åtte timer.  

Går effektiviteten på bekostning av arbeidstakernes rettigheter?Knut sasKonkurranse fører til hardere arbeidsvilkår, mener pressesjef i SAS, Knut Morten Johansen. Foto: SAS.

– Nei. For å unngå utmattelse blant kabinpersonalet har vi et egenrapporteringssystem før hver flyvning, sier Johansen.

Det går ut på at flypersonalet selv må sørge for å være skikket til å fly og takle utfordringer. Det er den enkeltes ansvar å melde ifra om vedkommende føler seg «fit for flight» eller ikke.

Eget ansvar

Kabinansatt Thea Askvik Hansen har jobbet i SAS i tre år. Hun er fornøyd med egenrapporteringsordningen, og forteller at kabinpersonalet er flinke til å si fra dersom de ser at en kollega ikke er i form.

– Men det er ingen andre som kan kjenne på formen din når du våkner, så man har selv et ansvar for å sjekke om du er skikket til å jobbe. Det er viktig at man tar forholdsregler, som å legge seg i tide dersom man skal fly om natten, forteller flyvertinnen.

Thea Askvik Hansen lar seg ikke skremme av oppmerksomheten rettet mot terror. Foto: Privat.Til tross for pressede arbeidsvilkår opplever hun arbeidsplassen sin som trygg, særlig med tanke på egen og andres sikkerhet om bord.

Økt trusselnivå

I 2004 skjerpet norske myndigheter flysikkerheten da de sluttet seg til EUs lovverk for sikkerhet på fly og flyplasser. Regelverket kom som et resultat av terrorangrepene mot tvillingtårnene i New York i september 2001.

Likevel har verden vært vitne til flere terrorangrep den siste tiden, blant annet på en flyplass i Brussel. Ifølge PST vil Norge også i 2016 stå overfor et «komplekst og sammensatt trusselbilde». Sikkerhetssituasjonen i Norge blir både direkte og indirekte påvirket av hendelser i utlandet.

Ingen endringer

På SAS sine hjemmesider finnes det ingen informasjon om sikkerhetsprosedyrene SAS praktiserer om bord. Likevel gjør flyselskapet løpende sikkerhetsvurderinger, opplyser Johansen.

Journalen erfarer at Skandinavias største flyselskap, SAS, ikke har gjennomført endringer av sikkerhetsrutinene til tross for at PST har informert om økt trussel den siste tiden.

– Vi ønsker ikke å gå i detalj på dette området, men vi har ikke gjennomført noen synlige endringer i sikkerhetsrutinene våre etter de siste terrorangrepene i Brussel og Paris, sier Johansen.

Nødtrening

Før kabinansatte kan starte i jobben, må de gjennom et obligatorisk sikkerhetskurs. Dette innebærer gjennomganger av forskjellige scenarioer, som for eksempel evakuering ved brann og førstehjelp. Sikkerhetskurset avsluttes med en teoretisk eksamen.

De ansatte har fått utdelt nøye retningslinjer for hvordan de skal opptre i situasjoner som flykapringer.

– Men vi har ikke hatt en spesifikk fysisk øvelse på flykapring. Vi har nødtrening hvert år, med nye temaer fra gang til gang. Det kan godt være at det kommer opp neste gang, sier Thea Askvik Hansen. 

Flypersonalet får derimot opplæring i å snakke i koder med hverandre slik at de kan kommunisere uten at en eventuell kapringsperson kan forstå hva som blir sagt.

Sikkerhet i sentrum

– Jeg føler at arbeidsplassen min ikke er mer utrygg enn noen andres. En terrorbombe kan bli sluppet ned hvor som helst. Alle tenker kontinuerlig på sikkerhet, og dermed føler jeg meg trygg, sier flyvertinnen.

Knut Morten Johansen forteller at kabinpersonalet må gjennom et sikkerhets- og forberedelseskurs før de kan fly.

– Kabinpersonalet får opplæring i å håndtere passasjerer som på en eller annen måte skaper uro, men kabinpersonalet må ikke gjennom en konkret flykapringsøvelse. Men det som gjennomgås har relevans også for slike utfordrende situasjoner, avslutter han.