Dyrere for studenter å reise med kollektivtrafikk

Fra og med i går ble det dyrere for studenter å ta kollektivtransport. Ruter satte opp prisen for månedskort med 8 kroner. For de yngste har det det derimot blitt billigere.

Ruter har også i år valgt å sette opp billettprisene. For de som betaler voksenbillett og studentbillett blir det dyrere, mens for de unge blir det billigere. Et månedskort for en student kostet i går 442 kr, men i dag økte prisen til 450 kr.

Martine Halsos (20) flyttet fra Bodø til Oslo i høst for å studere. Hun bruker kollektivtransport minst to ganger daglig, til og fra skolen. Hun velger å kjøpe månedskort som er det rimeligste alternativet for henne.

Hva syns du om at billettprisene til Ruter øker?

- Jeg syns det er utrolig teit, og at det er dyrt nok fra før av. Hvis de vil at studenter skal være mer miljøvennlige og ta kollektiv transport må det jo være en fordel for dem å ta det, sier Halsos. 

Utgjør halvparten av inntektene

Billettinntektene utgjør omtrent halvparten av Ruters samlede inntekter. De resterende midlene er tilskudd, som Ruter bruker på å forbedre kollektivtilbudet i Oslo og Akershus, sier pressekontakt i Ruter, Øystein Dahl Johansen. 

Åsa Lindbak Hørte (20) som også er student er heller ikke fornøyd med de økende prisendringene. 

- Jeg synes det er dumt at billettprisene til Ruter har økt nå igjen, ettersom det egentlig burde bli billigere å reise med kollektivt. Vi er veldig mange som reiser med det hver dag og vi blir bare flere, er det ikke bedre å sette prisene litt ned, enn opp? sier Hørte. 

Disse plakatene henger rundt om på kollektivtransporten i Oslo. Foto: Sara Boquist

Reiser gratis

Ruter har også gjort en annen forandring i år. Nå får barn under 6 år reise gratis, og ungdom under 18 betaler barnebillett. Slik var det ikke i fjor. Da fikk barn kun reise gratis frem til de var fylt 4, og hadde barnebillett frem til de var fylt 16. 

- Likevel så innebærer jo forandringene også at man reiser som barn helt frem til man er 18, og gratis til man er 6 år. Det er jo positivt for dem. På en annen side så har jo ikke dette så mye påvirkning på oss som er studenter, og ofte har dårlig økonomi, sier Hørte. 

- I den alderen er det normalt med pengestøtte fra foreldrene, og det er for så vidt greit. Men at de også har satt opp prisene for oss studenter syns jeg er teit. Vi må forsørge oss selv, og sliter med å få nok penger til gode måltid som ikke innebærer nudler. Jeg føler Ruter burde ta litt bedre hensyn til oss «fattige» studenter, sier Halsos. 

- Enkelte liker ikke at prisene har endret seg. Prisendringer slår forskjellig ut, sier Johansen. 

Oslopakke 3-avtalen

Brukere av kollektivtransport bidrar nå med å betale for Oslopakke 3-avtalen. Det er en plan for utbygging av veier og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus. Det vil si at omtrent alt som bygges av veier og bane finansieres gjennom Oslopakke 3-avtalen. Perioden for avtalen skal vare frem til 2036. På den tiden skal en rekke store og små prosjekter fullføres med et budsjett på over 70 milliarder kroner. 

Hvorfor må dere endre på prisene? 

 - For å opprettholde dagens rutetilbud, må Ruter hvert år justere prisene i takt med prisutviklingen i samfunnet. Billettprisene økes generelt i tråd med fastsatt prisvekst. Samtidig endres nedre og øvre aldersgrense for barn og ungdom. Barn under 6 år vil reise gratis, mens ungdom under 18 år vil reise med barnebillett, sier Johansen. 

Ruters eiere, Oslo kommune og Akershus ønsker å satse på barn og ungdom, og utvider derfor rabattene for disse gruppene. 

Fylkesordfører Anette Solli forteller hun har et mål om at det skal bli brukt mer miljøvennlige måter å reise på i byen. For å nå det målet, bør barn og ungdom i en tidlig alder oppleve at kollektivtrafikk er et naturlig valg, som de kan ta med seg inn i voksenlivet.