Sophie Elise AS vant årets Gullbarbie

Millionbedriften Sophie Elise AS er ifølge Press den som er best på å få unge til å føle seg verst.

Makeup-artist Ragnhild Margrethe Andersen og Sophie Elise.
Sophie Elise er stamkunde av makeup-artist Ragnhild Margrethe Andersen. Foto: Anastasia Møyland

– Barn og unge har gjennom stemmene de har avgitt i årets kampanje sagt tydelig ifra om at det unødvendige fokuset på seksualisering og kropp i reklameinnhold fra Sophie Elise AS de siste årene har vært skadelig for barn og unges psykiske helse, sier Lea Mariero, leder i Press – Redd Barna Ungdom i en pressemelding.

Press – Redd barna Ungdom deler for ellevte gang ut verstingprisen til den reklame- og medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst. Sammen med Sophie Elise AS var også merkevaren Brandy Melville og det sosiale nettverket TikTok nominert i årets kåring

Forsøkt å invitere til møte

Influenceren bak bedriften, Sophie Elise Isachsen, mener selv at det er ufortjent at hun "vinner" prisen.

– Å vinne denne prisen er ekstremt ubehagelig. At Redd Barna Ungdom velger å bruke sin merkevare, sin PR-avdeling og sine interne ressurser på å henge ut meg i mediene, det sliter jeg med å forstå, sier Sophie Elise Isachsen til VG.

Press mener at Sophie Elise AS med sin store påvirkningskraft på barn og unge må ta et større ansvar.

– Vi har ved flere anledninger forsøkt å invitere Sophie Elise AS til et møte slik at vi kan ha en konstruktiv dialog om hvordan vi mener annonseringen kan endres slik at det ikke skader barn og unges psykiske helse, men vi har ikke fått noe svar, sier Lea Mariero. 

Har skapt stor debatt

De skriver også at det aldri før har vært så utfordrende å få debatten om Gullbarbie til å handle om det prisen faktisk er til for, nemlig å sette søkelys på hvordan medie- og reklameaktører driver det de mener er kynisk og målrettet markedsføring mot barn og unge. 

–  Årets kampanje har vist at det er store utfordringer tilknyttet å diskutere denne typen markedsføring. Vi håper årets kampanje kan bidra til en større mulighet for dette, og at det å sette sitt eget navn i bedriftsnavnet ikke lenger skal være nok for å kunne slippe unna all kritikk.

Årets prisudeling har skapt mye debatt og Isachsen har tidligere kritisert Gullbarbie for å sette henne i en "offentlig gapestokk". Press derimot mener det ikke er snakk om et personangrep og at influencere og millionbedrifter som Sophie Elise AS ikke er fritatt fra alt ansvar.

–  En kan ikke velge når en er privatperson og når en er bedrift etter når det passer seg. Sophie Elise AS må kunne stilles til ansvar for reklamene og annonsene som blir publisert på bedriftens kontoer, sier Lea Mariero.

 

Stikkord