Gutta på Haugen i nytt lokale

At Gutta på Haugen var strategisk plassert i en av Oslos dyreste bydeler, er det liten tvil om. En varm velkomst av Nordstrand-folket skulle det heller ikke stå på.

De nye lokalene til Gutta på haugen

Da Gutta på Haugen åpnet forrige uke, var det stort engasjement i facebookgruppen «Hva skjer på Nordstrand». Butikken finnes blant annet i mathallen, VIA Vika og St.Hanshaugen. Nordstrand er nå deres nye lokale. 

– Jeg har hørt mye bra om de, sier kunde Nina Moen Eidem (52).

De nye lokalene på Sæter på Nordstrand. Foto: Thea Østreng

Begeistra kunde

Ryktene om butikken har spredd seg godt på Nordstrand. Med en glutenfri pizzabunn, har en av dagens kunder følgende å si:

– Nå skal jeg teste de. De har jeg ikke prøvd før. Så dette er faktisk første gangen, sier Moen Eidem.

Nina Moen Eidem (52) var fornøyd etter første besøk på Gutta på Haugen. Foto: Thea Østreng

At det er en baktanke med butikkens plassering sier hun seg veldig enig i. Nordstrand er en bydel som er kjent for høye boligpriser og personer med høy inntekt.

– Tror du at det var gjennomtenkt å åpne en dyrere butikk i dette området?

– Ja, absolutt! Fortsetter Nina.

Konkurranse på Sæter

Med konkurranse fra både Meny på Sæter Torg, og Rema 1000 rett over, er det ingen selvfølge at Gutta på Haugen skal slå ann. Ifølge butikksjef Jennie Haga (36) vil dette derimot ikke bli et problem.

– Vi utfyller alle et eget behov, og har alle våre egne ting å by på. Så det tror jeg skal gå fint, sier Haga.

Butikksjef Jennie Haga, sammen med butikk ansatte Lee Mannion-Gibson og Carl Kampevold. Foto: Thea Østreng

De dyre vareprisene finnes det også en bakgrunn til.

– Vi kjøper mye direkte fra Frankrike, Italia og Storbritannia. Det koster mer å få et godt produkt i dag, sier butikksjef Haga.

Og befolkningen på Nordstrand skal ikke ha vært vanskelige.

– Vi kunne ikke bedt om en bedre velkomst, forteller Haga.

Butikken selger varer fra blant annet Frankrike, Italia og Storbritannia. Foto: Thea Østreng
– Vi har varer som ikke finnes i vanlige dagligvarebutikker, sier butikksjef Haga. Foto: Thea Østreng

Interesse fra lokalbefolkningen

Haga forteller at den fine mottakelsen fra beoberne på Nordstrand, gjelder alle aldre. Alt fra skoleungdommer, folk fra nabolaget og matintresserte. De har altså fått en perfekt velkomst. 

Hvorfor butikken valgte å plassere seg på Nordstrand, viser seg muligens å være et bevisst valg.

– Muligheten ga seg. Det er et område som jeg er ganske sikker på at eieren har sett på over lang tid. Da fant vi denne muligheten, forklarer Haga. 

 

Butikken har varer på både utsiden og innsiden. Foto: Thea Østreng
Butikken fra utsiden. Foto: Thea Østreng

 

Stikkord