Fra Ipadkids til kodekids

Lær Kidsa Koding holder gratis kodekurs på Holmlia for at barn skal lære å skape teknologi, ikke bare konsumere det.

En gutt og en jente som sitter på et bord med PC foran seg.
Forrige søndag dukket det opp mange kodeklare barn på Lær Kidsa Koding sitt arrangement.

Lær Kidsa koding er en frivillig bevegelse som arbeider for at barn og unge skal lære å forstå og beherske sin egen rolle i det digitale samfunnet.

Portrett av Helge Prestrud Astad. En mann med grønn skjorte.
Helge Prestrud Astad (47) var med på å starte opp Kodeklubben i Norge. De slo seg senere sammen med Lær Kidsa Koding. Foto: Hedda Hagaeie Tyribakken.

– Først og fremst vil vi at barn og unge skal forstå den verdenen de lever i og lære dem at de har mulighet til å påvirke den til en viss grad via teknologi, forteller daglig leder, Helge Prestrud Astad (47).

En sosial arena

– Det er også en stor sosial komponent. Barna jobber sammen og blir venner over datamaskinen, sier Astad.

Han forteller videre at mange kodeklubber falt sammen under koronatiden, antakelig fordi at det sosiale ble borte.

– Det er ikke like gøy å sitte hjemme alene å kode. Vi vil lage en trygg arena for barn hvor de kan utfordre seg, være kreative og sosiale.

Et bord med barn som koder. En gutt til venstre som vise peacetegn til kameraet.
Barna jobber fra hver sin PC eller Ipad. Foto: Hedda Hagaeie Tyribakken.

Lavterskel

Astad vil fjerne så mange terskler som mulig for å komme inn i kodeverdenen. 

– Det er ikke noe installering eller skriving av tekst. Barna kan heller flytte på fargerike blokker som er enkle å forstå. Vi vil fjerne så mange hinder som mulig. Kurset er også gratis, for økonomi kan være et klassisk hinder, sier han.

Barn spredt på forskjellige bord under kodekurs.
Det var bra oppmøte på søndagens kodekurs. Foto: Hedda Hagaeie Tyribakken.

– Kan bli litt kaos

Dette var det første kurset for alle ungene. Astad nevner at det ofte kan bli kaotisk når ungene ikke sitter stille eller konsentrer deg.

– Det var litt kaos i dag, men jeg synes at instruktørene hadde god kontroll. Jeg ble imponert over hvor langt ungene kom.

– Det er ikke for strengt, men heller ikke for lite rammer. Da oppfører ungene seg bra, fortsetter Astad.

Nada Azzam (høyre) og Ruth Kidane (venstre) som viser eksempler på tavlen foran barna.
Instruktørene Nada Azzam (18) og Ruth Kidane (18) presenterte eksempler på tavlen for barna. Foto: Hedda Hagaeie Tyribakken.

Far og sønn på kurs

Portrett av Olav og Carl Gabrielsen. Olav i blå genser og Carl i brun jakke. De holder en Ipad
Olav Gabrielsen (9) vil ta med seg det han har lært videre. Foto: Hedda Hagaeie Tyribakken.

Dette var Olav Gabrielsen (9) og pappaen hans, Carl Gabrielsen, sin første gang på kodekurs.

– Hvordan fant dere ut av kurset?

– Det var pappen til en venn som fant nettsiden. Det hørtes gøy ut, så da meldte vi oss på, sier Olav Gabrielsen.

– Jeg synes det var veldig gøy og anbefaler andre barn å delta, fortsetter han.

Bilde av en gutt i rød genser og en voksen mann i blå genser som smiler.
Barna hadde litt undervisning, men de fikk for det meste prøve seg på egenhånd. Foto: Hedda Hagaeie Tyribakken