Nominert til versting-pris
Shein, Meta og Good for You kan vinne årets Gullbarbie.
Hvert år nominerer ungdom frem den medie- eller reklameaktøren som er best til å få ungdom til å føle seg verst.
Dette skjer i regi av Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press.
I år er det klesbutikken Shein, Mark Zuckerbergs Meta og norske Good for Me, som selger vitamintilskudd.
Derfor er de nominert
Press forklarer nominasjonene slik på sine nettsider:
“Teknologi-giganten Meta er den største sosiale medier-aktøren i Norge [...] Med mange unge brukere følger et stort ansvar - et ansvar Meta ikke tar.”
“Good for me markedsfører seg aggresivt i sosiale medier gjennom influensere, som i stor grad spiller på utseende, [...] noe som presser oss inn i snevre skjønnhetsidealer.”
“Shein markedsfører seg mot unge forbrukere som har dårlig råd og vil ha de siste trendene.”
Helt nødvendig
Press-leder Maja Enerhaug Egge sier til VG at kåringen er veldig viktig for ungdom, og at den gir ungdommene et eget talerør.
– Det er vår måte å si at nok er nok. At vi er lei av utnyttelse og at folk skal tjene penger på oss. Om det er å pushe reklamer eller å kjøpe oppmerksomheten vår.