Friluftslivets år: – Drit i å bruke så mye penger på utstyr
Januar markerer starten på Friluftslivets år, og i media oppfordrer flere aktører til et mer avslappet forhold til friluftsliv.
I 2025 legger feiringen vekt på hvordan friluftslivet kan være svært lavterskel.
Friluftslivets år er et statlig initiativ som gjennomføres hvert tiende år. 25 av landets største friluftsorganisasjoner har fått bevilget 25 millioner for å fremme friluftslivet.
Prosjektleder Marte Bøhm Nordahl forteller at noe av det viktigste med Friluftslivets år dette året er å vise frem at friluftsliv godt kan foregå i nærmiljøet. Hun tydeliggjør også at det ikke handler om å ha dyrest mulig utstyr og klær.
– Man kan være Lars Monsen 50 meter fra huset, presiserer Nordahl.
Engasjement på sosiale media
Denne lørdagen kom nettop Lars Monsen sin nye TV-serie på NRK. I serien skal tur-influenseren utforske seks av Norges nasjonalparker. Monsens nye satsning vekker stort engasjement.
Spesielt på sosiale medier har unge uttrykt glede for at Monsen er tilbake på skjermen.
Det er ikke bare Lars Monsen som har med seg kamera på tur. En av de som promoterer gleden rundt friluftslivet, helt uavhengig av om det er Friluftslivets år eller ikke, er innholdsprodusent og proff turgåer Stian på Stien: Stian Opsahl.
Oppsah lager innhold om turene sine på Instagram og TikTok, men identifiserer seg ikke som en influenser.
– For fem år siden fulgte du kanskje en person. Nå følger du i større grad en type innhold, og folk er interessert i friluftsliv, forteller Opsahl. Dette gjør at det er enda viktigere å lage godt innhold, slik at folk legger merke til det.
Han gikk Norge på langs som 17-åring og begynte å profilere seg på sosiale medier på samme tid.
Han har et avslappet forhold til å være foran kamera. Det er ikke eksponeringen som er hovedinteressen.
– Det kan sammenlignes med fisking. Jeg er ingen fisker, men jeg fisker når jeg er på tur. Jeg er ingen influenser, men influenserer når jeg er på tur, forteller Opsahl.
Kunnskap om turfaget
Journalen møter Opsahl i Østmarka utenfor Oslo. Han har vokst opp i området, og selv om han liker å dra på lange turer, så kommer han jevnlig tilbake hit.
På spørsmål om hvorfor Lars Monsen vekker så mye engasjement hos unge svarer Opsahl at han tror det handler om at vi savner å se kompetanse på skjermen.
– Min generasjon er lei av den stereotypiske programleder. Mye av underholdning i dag handler om folk som prøver ting for første gang, men jeg vil ikke lære å fyre bål av noen som ikke kan det, forteller Opsahl.
Opsahl har mediefaglig bakgrunn og interesserer seg i å være bak kamera, men er ikke sjalu på Monsens mulighet til å utfolde seg i langformat på TV-skjermen. Han liker det kjappe sosiale-medier formatet, og mener man når ut til enda flere sånn.
Fnyser av utstyrspress
I en undersøkelse fra november i fjor, kartla SSB for første gang hvorfor nordmenn kvier seg fra å utøve friluftsliv. Det var tidsklemma, mangel på kunnskap og nettopp utstyrspress som tronet øverst på listen.
36,7% oppgir at de er for travle
16,4% føler de har for lite kunnskap eller ferdigheter
13,7% opplever friluftslivet som for dyrt
Opsahl har en tydelig oppfordring til unge som føler seg inspirert av Lars Monsen og vil prøve seg på turer i år.
– Drit i å bruke så mye penger på turutstyr. Jo mer du kan, jo mindre penger trenger du å bruke på turutstyr.
Nordlys og snøengler
Nå på vinterstid har Nordahl fra Friluftslivets år to turtips, med stort sprik mellom.
– Turskøyter er en svært voksende aktivitet. Det går an å lære seg hva som er trygg is, også dra på en turskøytetur. Det er en mulighet, men så går det også an å bare lage en engel i snøen, forteller Nordahl.
Hun forteller at det nettopp er dette som er viktig. Det skal kunne finnes mangfold i hvordan man bedriver friluftsliv.
Hun trekker også frem at 2025 skal bli et godt nordlysår.
– Gå ut og se på nordlyset!