Kunst og kultur taper terreng i nytt medielandskap
Antall artikler innen kultur er halvert i papiravisene siden 2008, og kulturjournalistikken er lite synlig på nett, viser studie fra Universitetet i Bergen.
Det er professor Leif Ove Larsen og stipendiat Vilde Ellingsberg som står bak undersøkelsen.
Undersøkelsen beskriver en tendens der antall artikler innenfor kultur reduseres i allmennmedier. Dermed svekkes kulturjournalistikken i den store, felles offentligheten.
– Samtidig så vi at enkelte publikasjoner rettet mot smalere grupper – som Klassekampen og Morgenbladet – har økt volumet på sin kulturjournalistikk ganske betydelig, forklarer Leif Ove Larsen.
– Undersøkelsen viste også en kraftig reduksjon i det man kanskje kan kalle kulturjournalistikkens "ur-sjanger", nemlig kritikksjangeren, sier Leif Ove Larsen.
Mer fokus på publikum
Kulturredaktør i NRK, Ingerid Norstrand, forteller at de har lagt om mye av journalistikken de siste årene for å nå ut til et publikum med helt nye medievaner.
– Det skal enormt mye til for å bli valgt i en digital medievirkelighet og innholdet vårt må stå ut. Det er ingen verdi for oss å lage innhold som ikke treffer et publikum, sier Nordstrand.
– Vi er ikke så opptatt av mengden journalistikk, men hvordan det treffer hos mottakeren, bemerker hun.
Drukner i mediestrømmen
Ingrid Johanne Hagen studerer kunst på Einar Granum kunstfagskole. Hun mener kunst og kultur får for lite plass i dagens samfunn. Hagen opplever at mye av underholdningen som tilbys er svært lettfordøyelig og lite variert.
Hun synes det er problematisk at det ofte kun er det som selger eller får klikk som blir "pushet" av mediene.
– Kunstarrangementer burde bli fremmet like godt som sportskamper, mener Hagen.
– Jeg tror mange hadde hatt utbytte av å dra på teater, utstillinger, opera og lignende, men glemmer at det er en mulighet. Slike arrangementer drukner ofte i mediestrømmen.
Har et ansvar som allmenkringkaster
Nordstrand bekrefter at NRK, som allmenkringkaster, har et ansvar for gi et godt kulturtilbud til både brede og smale grupper.
– Det mener vi at vi gjør. Men NRK skal ha et tilbud til hele befolkningen og må derfor tenke mer overordnet, forteller hun.
Norstrand mener at retninger innenfor kultur, som for eksempel kunst og teater, har stor relevans i samfunnet, og er en svært viktig del av et velfungerende demokrati.
– Men jeg tror at mye av verdien av kunst og kultur finnes i møtet mellom publikum og den aktuelle kulturen, og i det fellesskapet som oppstår når man ser noe sammen eller leser samme bok. Vi i media må finne ut hva som kan være vårt bidrag her. I NRK har vi for eksempel stort fokus på kritikk og anmeldelser for å bidra til en kritisk samtale rundt kulturen, understreker Norstrand.
– I NRK skal vi ha både journalistikk, opplevelser og formidling, så vi jobber innenfor en stor vifte av sjangere her, avslutter hun.