Ønsker flere broderende bestemødre

Bunadsprodusenter velger å flytte deler av produksjonen utenlands. – Fare for å miste kunnskap, mener historiker Tonje Lindsøe Vårdal.

Bunader

Husfliden har deler av produksjonen i utlandet, men lager fremdeles mye på stystua i Oslo.

 

Hege Andresen er butikksjef i Husfliden Glassmagasinet. Hun forklarer at Husfliden i Oslo flyttet deler av produksjonen utenlands på 90-tallet. En av grunnene var at det var for få bestemødre og andre personer som hadde god nok broderikompetanse, igjen i Norge til å brodere deres bunader.

Hege Andresen
Hege Andersen er butikksjef i Husfliden Glassmagasinet. Foto: Privat

Delproduksjon i utlandet

– Vi har òg delproduksjon hvor noe lages halvveis i utlandet og ferdig på systua her i Oslo. I tillegg har vi noe som kun produseres i utlandet, sier Andersen.

Andresen tenker at det er mange husflidsbutikker som har uteproduksjon eller betaler stykkpris for noe som har tatt hundrevis av timer å brodere, men hvor ærlige de er på det, det vet hun ikke.

– Vi er jo bare to butikker i Oslo, så vi er ikke hele husflidsorganisasjonen i Norge, sier hun.

Bunader
Prisen på bunader ligger på mellom 30 000 og 125 000 kroner. Foto: Liv Kinsella

Dyrere bunad

Andersen ønsker diskusjonen om bunadsproduksjon velkommen, men hun synes debatten burde handle om hva det koster å lage en bunad, og ikke bare at den skal lages i Norge.

– Vi skulle gjerne hatt flere som kunne brodert i Norge. Men ikke alle er interessert i betale for hva det faktisk koster å kjøpe en bunad som er brodert i Norge, sier Andersen.

Andersen poengterer at bunadene hadde vært dyrere dersom de ble produsert her i landet. Hun forklarer at en nordlandsbunad ville kostet 85 000 kroner hvis den ble produsert i Norge. Nå koster denne bunaden rundt 44 000 kroner.

Silkeskjerf hos Husfliden
Silkeskjerf har blitt veldig populært den siste tiden. Foto: Liv Kinsella

Fare for å miste kunnskap

Tonje Lindsøe Vårdal er historiker. Hun tror at alle som jobber med bunad i Norge, er opptatt av å bevare kulturarven, men at det kan være fare for å miste kunnskapen dersom færre jobber med å montere bunad.

Tonje Lindsøe Vårdal
Tonje Lindsøe Vårdal deler videoer om bunaden på sosiale medier. Foto: Privat

Vårdal mener at hovedproblemet ligger i at vi ikke har kunnskapen rundt bunad i landet vårt per dags dato.

– Vi har ikke nok folk som kan sy bunad, så vi klarer ikke holde produksjonskostnadene nede, sier hun.

Vårdal tror en langsiktig løsning vil være å utdanne folk innen bunadstilvirkerfaget, og å lære flere å sy og brodere.

Bunad på verdensarvslista

4. desember i fjor havnet bunaden på verdensarvlisten til UNESCO.

Vårdal synes det er litt skamfullt at bunaden som produseres i utlandet, havner på denne listen. Men hun tror også at det kan være positivt for både Norge og bunaden.

–  Nå som bunaden har havna på UNESCOs verdensarvliste, kan det bidra til å sette mer fokus på at vi må ta vare på den. Jeg tror det er veldig bra for bunaden.

Stikkord