Redder liv med fotballtrøyer
I dag arrangerer Barnekreftforeningen FotballtrøyeFredag. Etter fjorårets rekordresultat på 9,2 millioner er engasjementet stort for innsamlingsaksjonen.
Journalen møter Jens Varvik (30) og Mikael Dearsley (27) i vårsola på Karl Johan. Begge to har tatt på seg fotballtrøyer for å støtte Barnekreftforeningen.
– Jeg hørte om FotballtrøyeFredag gjennom jobb og har deltatt helt siden starten, forteller Varvik i sin blå Italia-drakt.
Dearsley har tatt på seg Manchester United-drakt, og han mener aksjonen er viktig:
– Det går til en veldig god sak. Kreft kan ramme alle, sier Dearsley.
– Har dere donert?
– Vi har ikke donert enda, men det skal vi gjøre. Vi er jo ærlige nordlendinger, konstanterer Varvik.
– Vi mister over tre fotballag med barn til kreft hvert år
Vi snakker med generalsekretær i Barnekreftforeningen, Trine Nicolaysen, over telefon. Hun er på vei til Bodø for å delta på fotballtrøyeauksjon og er glad for det store engasjementet:
– Det har blitt en kjent aksjon, og de fleste kan nå si at de har hørt om FotballtrøyeFredag. Både store og små over hele landet deltar i dag.

Nicolaysen er tydelig på at barnekreft er annerledes enn kreft hos voksne, og at det derfor er viktig med egen forskning på feltet.
– Vi vil bruke pengene på forskning og støtte til barna og familiene. Vi mister over tre fotballag med barn til kreft hvert år. Dette kan vi ikke akseptere.
Hun presiserer at det ikke bare er det syke barnet som lider under kreftbehandling.
– Det er utrolig belastende for familien. Foreldre og søsken står i skyggen og opplever ofte frykt og engstelse.
– Synligheten er ekstremt viktig for oss
Kommunikasjonsansvarlig i Barnekreftforeningen, Stine Nevjar, forteller at aksjonen har hentet inspirasjon fra England. Cancer Research UK arrangerer "Football Shirt Friday" årlig for å samle inn penger til kreftforskning.
– Vi tok konseptet til Norge i 2022, og det har gått fort fremover. Det er veldig gøy!
Hun sier at det til enhver tid er 500 barn i aktiv kreftbehandling i Norge. Hun ønsker å øke folks bevissthet rundt temaet gjennom synlighet på blant sosiale medier.
– Folk gjør så utrolig mye. Det er rørende å se alt engasjementet.