Rekordhøye tall og priser: – Sure penger

Ruters billetter blir stadig dyrere. Likevel har aldri så mange nordmenn benyttet seg av kollektivtilbudet i landet.

Ung dame som smiler med grønn natur i bakgrunnen imens hun venter på bussen.

Freyja Turner (27) er stort sett fornøyd med kollektivtilbudet, men det er én ting hun gjerne skulle endret på.

En fersk undersøkelse fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser til ny passasjerrekord i kollektivtransporten.

I 2024 ble det registrert hele 729 millioner passasjerer, noe som er en økning på to prosent fra året før, ifølge undersøkelsen.

Samtidig øker billettprisene til Ruter.

– Sure penger

Én av passasjerene som tar kollektivtilbudet godt i bruk, er Freyja Turner (27).

– Jeg synes det er positivt at flere tar kollektivtransport, sier Turner når hun får innsikt i den nye passasjerrekorden.

Ung dame som smiler med grønn natur i bakgrunnen imens hun venter på bussen.
Den litt kjølige mai-formiddagen står Freyja Turner og venter på bussen. Foto: Amalie Nordbø Odiin

Selv tar hun T-bane eller buss hver eneste dag til og fra jobb.

– Det er spesielt bra her nede i sentrum. At folk velger kollektivt framfor å kjøre bil, er veldig positivt, fortsetter Turner.

27-åringen er generelt godt fornøyd med kollektivtilbudet, og tallene fra SSB var lite overraskende. Likevel er det særlig én ting som skiller seg negativt ut i hennes øyne:

Billettene er dyre. Det er litt sure penger. Spesielt etter de økte prisene.

– Påvirker det om du benytter kollektivtransport?

– Nei. Jeg har ikke noe valg, ler Turner.

Derfor økes prisene

Øystein Dahl Johansen, pressevakt i Ruter, forklarer at billettprisene følger de generelle prisøkningene i samfunnet.

– Hele samfunnet øker prisene årlig. Økningen i priser har samme årsak for kollektivbilletten som for brødet i butikken.

Pressebilde av Øystein Dahl Johansen i Ruter.
Pressevakten i Ruter, Øystein Dahl Johansen, poengterer at tallene fra SSB samsvarer med Ruters egne tall. Foto: Ruter As / Nucleus AS, Peter Gløersen

Samtidig poengterer Johansen at varer og tjenester koster mer, og at lønninger dermed økes. Dette har også en påvirkning på Ruters billettpriser.

– Kollektivbilletten står for rundt halvparten av inntektene til Ruter, legger han til.

Pressevakten bekrefter at de får en del henvendelser vedrørende økte billettpriser.

Taper en halv milliard årlig

På sosiale medier har flere uttrykt at de heller ønsker å få en bot i ny og ne enn å betale for billett. Dette anser Johansen som et problem:

– Det er et generelt problem at man ikke betaler for den tjenesten man benytter. Det kan i grunnen sammenlignes med å stjele på butikken.

Ifølge ham taper Ruter rundt 500 millioner kroner årlig grunnet reisende som ikke betaler for billett.

Johansen viser til at trikk og T-bane hadde en vekst på åtte og fire prosent i løpet av 2024, noe Ruter omtaler som "en gledelig vekst".

– Tallene til SSB samsvarer godt med tallene våre. Det er hyggelig at mange ønsker å reise kollektivt, sier han.

– Veldig fint!

T-banepassasjer Thomas Smedshammer (47) har en teori for hvorfor nordmenn benytter seg mer av kollektiv transport – selv om billettprisene øker.

– Jeg tror nordmenn er vanedyr og glade i rutiner, så da har det kanskje ikke så mye å si om prisene øker, sier han litt undrende.

Mann i førtiårene som smiler mens han venter på t-banen på Nationaltheateret.
Thomas Smedshammer (47) benytter seg aller mest av tog og T-bane for å komme seg til jobb på hverdagene. Foto: Amalie Nordbø Odiin.

Smedshammer er enig med Turner om at passasjerene må punge ut litt vel mye.

– Norge er et så rikt land, og da burde ikke billettene være så høyt priset.

Sett bort fra prisene er 47-åringen strålende fornøyd med kollektivtilbudet i landet.

Når det gjelder passasjerrekorden, er heller ikke Smedshammer overrasket.

– Det er veldig fint! Det burde nesten vært litt flere. At folk lar bilen være hjemme, er jo spesielt bra, avslutter han med et smil om munnen.