Ola Svenneby går viralt - kan påvirke valget
Under valgkampanjen i år har Ola Svenneby (28), lederen i Unge Høyre fått mye oppmerksomhet på sosiale medier. Spesielt på TikTok blant unge jenter er engasjementet stort, på grunn av utseende hans.
Særlig på TikTok er engasjementet stort. Mange unge jenter legger ut videoer hvor de viser sin støtte til politikeren - mye på grunn av hvordan han ser ut. Videoer med titler som: «Kan ingenting om politikk.. It´s all about the looks (Ola Svenneby)» og «Hvor krise er det om vi stemmer Høyre bare for å se mer av Ola Svenneby?», har gått viralt i appen.
Ola Svenneby har republisert flere av videoene på sin egen TikTok.
– Er på ville veier om man stemmer utifra utseende til politikerne

Jan Frode Bollestad (66), ektemannen til tidligere leder i Krf Olaug Bollestad (63), mener at det er greit å lage slike videoer, fordi det er en måte å nå ut til velgere på. Ekteparet har selv fått mye oppmerksomhet i media etter de deltok på Tv 2-serien "Sofa" i 2021. Kona deler stadig videoer og bilder fra parets liv, og har hele 137.000 følgere på Instagram.
– Man må bruke de inngangsportene man kan! sier 66-åringen.
Han ser ikke bort ifra at partiet Høyre har fått flere stemmer under valgkampen, på grunn av Ola Svennebys sjarm. I hovedsak tror Bollestad at det er de unge som gjør dette, og at de eldre velger ut ifra hva politikeren sier, og hva partiet bidra med.
– Jeg håper at det er politikken som engasjerer folk, og ikke hvordan folk ser ut. Hvis folk stemmer ut ifra utseende til politikerne er de på ville veier, legger han til.
Håper det er tull

Nadya Farah (19) mener at det er en for dårlig grunn å stemme på et parti kun fordi en person som fronter partiet er kjekk. Hun tror at sosiale medier gjør politikken mer overfladisk, men syntes det er bra at sosiale medier kan gjøre flere mer engasjert i politikk. Selv om det ikke alltid er på den dypeste måten, kan utseendefokuset være en inngang til en ny interesse for mange unge, mener 19-åringen.
– Jeg har fått opp en del videoer av Ola Svenneby på sosiale medier, spesielt på TikTok. Det er morsomt, men man må være bevisst på at det man stemmer på kan påvirke samfunnet de neste fire årene, sier Farah.
Nadya Farah tror ikke Høyre har fått flere stemmer på grunn av videoene som blir lagt ut av Unge Høyre lederen. Hun tror partiet kan ha fått mer oppmerksomhet fra videoene, men ikke flere stemmer på grunn av det. Selv håper hun de fleste som har laget såkalte "thirst traps"-videoene av Ola Svenneby tuller.
Thirst trap-videoer er korte klipp laget for å virke tiltrekkende og lokke til seg oppmerksomhet. Det har blitt en egen sjanger på sosiale medier.
Farah avslutter med en oppfordring til unge velgere som ikke har stemt enda:
– Det er lurt å sette seg inn i partiets politikk, før du tar et valg på hvem du skal stemme på.