Black Week på CC Vest: – Vi har valgt en nedtonet tilnærming

Kjøpesenteret på Lilleaker vil ikke bidra til markedsstøy og kjøpepress under Black Week, ifølge markedssjef.

Bilde av inngangspartiet til kjøpesenteret CC Vest på Lilleaker

Kjøpesenteret CC Vest forventer stor pågang under Black Week 2025. 

Salgsperioden Black Week er i gang.

Kjøpesenteret CC Vest i bydel Vestre Aker velger å ikke markedsføre uken med salg noe særlig utenom senterets egne kanaler.

Markedssjef Line Høst Brunsell forteller at de forventer høy pågang og større salg i Black-Week-perioden, men at de ikke vil overvelde kundene med reklame.

– Kundene våre vet at det er Black Week uansett. Vi vil skåne dem for maset og heller gi dem kvalitetsinformasjon, sier hun.

Vil tilby kvalitet

Brunsell forteller at de ønsker å ha en ansvarlig og bevisst tilnærming til Black Week.

– Vi vet samtidig at det er en viktig salgsperiode for butikkene våre, så vi legger til rette for at de kan markedsføre seg gjennom våre kanaler.

Samtidig vil ikke senteret bidra til det Brunsell mener er en helt vill markesstøy rundt Black Week. Hun forteller at senteret derfor har valgt en litt nedtonet tilnærming til markedsføringen utenfor senterets egne kanaler.

Line Høst Brunsell, som er markedssjef på CC Vest
Line Høst Brunsell er markedssjef på CC Vest og ønsker at kundene skal oppleve senteret som behagelig.

– Vi har en filosofi om at senteret skal være sømløst og behagelig. Det skal være lett å ferdes rundt, og det skal være god kundeservice. Vi vil ikke at kundene skal oppleve masse støy og mas.

Hun forteller at CC Vest ønsker at en handleopplevelse hos dem skal basere seg på kvalitet, god kundeservice og ro.

– Det prøver vi å ha litt av selv under Black Week, og det vet vi at kundene våre setter pris på, sier Brunsell.

Aggressiv markedsføring

Professor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI Lars Erling Olsen mener at ulike kundegrupper reagerer ulikt på markedsføring av salgskampanjer som Black Week.

– Mindre prissensitive grupper vil kanskje være mer skeptiske til aggressiv markedsføring, og mer bevisst på bærekraft og overforbruk, skriver Olsen på e-post.

Han mener at det kan virke effektivt å tone ned markedsføringen, fordi man får en kontrasteffekt og skiller seg ut.

– En nedtonet markedsføring kan virke positivt på merkevaren til CC Vest ved å øke opplevelsen av kvalitet, ro og trygg handel for kundene, skriver han.

Han skriver at spesielt eldre, som Brunsell sier at er en stor del av kundegruppen til CC Vest, ofte opplever aggressiv markedsføring som masete og stressende.

Samtidig mener han at de aller fleste forbrukere, selv de eldre og de mindre prissenstitive, reagerer positivt på markedsføring av salg.

– Jeg tror høyinntektsgrupper også vil forsøke å bruke mulighetene som byr seg under Black Week, skriver han.

Bilde av logoen på hovedinngangen til kjøpesenteret CC Vest på Lilleaker
Kjøpesenteret CC Vest er nærsenter for Oslo Vest og Bærum Øst, områder hvor befolkningen har god økonomi.

Ønsker å bidra til mer bærekraftig forbruk

Markedssjef på CC Vest sier at senteret ikke ønsker å bidra til kjøpepress under Black Week.

– Vi vil heller legge til rette for bedre, mer opplyste og kvalitetsorienterte kjøp.

Brunsell sier at de prøver å fremme et ansvarlig forbruk med den nedtonede markedsføringen.

– Vårt fokus er å støtte både kunder og butikker gjennom tydelig informasjon og et rolig, tillitsbyggende handlemiljø, sier hun.

Hun mener at senteret slik ivaretar både kundenes behov og sitt ansvar for bærekraft og det hun kaller langsiktige verdier.