Dropper Black Friday: – Verden går til helvete
På Grünerløkka velger flere selvstendige butikker bort Black Friday-kampanjen. Blant dem skiller Northern Playground seg ut, som også oppfordrer til mindre forbruk.
Mens de fleste butikker kjører hardt på med tilbud denne uken, velger Northern Playground å stå utenfor. For dem er Black Week og Black Friday et godt eksempel på et forbrukspress de mener vi bør bort fra. Gründer og CEO i Northern Playground, Jo Egil Tobiassen, forteller at de er en aktivist-merkevare og verdibasert sektor.
– Black Friday er symbolet på alt som er galt med forbrukersamfunnet, sier Tobiassen.
– Den enkleste avgjørelsen i verden
Trafikken er stor i mange butikker denne uka. Forsker ved Forbruksforskningsinstituttet (SIFO), Arne Dulsrud, beskriver Black Week som en «kjøpefest» der spesielt kjøpesentre presser på for å øke omsetningen.
– Hovedpoenget med kampanjer er å lokke folk ned fra gjerdet og få dem til å handle. Oppstyret rundt Black Friday skaper inntrykk av at dette er noe man må være med på for å være lur, sier han.
Northern Playground tenker motsatt. Tobiassen forteller at selskapet ikke bare lar være å ha rabatter, de ønsker å utfordre hele logikken bak kampanjer.
– Rabatter gjør at vi kjøper ting vi ikke trenger. Det er jo selve årsaken til at verden går til helvete: Vi har masse ting vi verken bruker eller trenger, sier han.
Tidligere år har butikken kjørt egne «anti-kampanjer», men i år gjør de ingenting.
– Hvis du må kjøpe noe, kjøp noe du faktisk kommer til å bruke lenge, sier Tobiassen
Skaper flokkmentalitet
Ifølge Dulsrud påvirker kampanjene forbrukerne på flere måter.
– De gir en opplevelse av et godt kjøp og en frykt for å gå glipp av noe. Ser du køer på kjøpesentre, oppstår flokkmentaliteten: «Hvis alle andre handler, er jeg dum hvis jeg ikke gjør det samme», sier han.
Han peker samtidig på at kampanjene har to sider. Mange planlegger store kjøp til Black Week, særlig elektronikk. Men for klær og mote er det mer spontant, og dermed mer problematisk.
– Da bidrar man til økt forbruk og i siste ende et miljøproblem, forteller Dulsrud.
Spontane kjøp
At mange likevel lar seg rive med, forstår Dåkk Vangaev godt. Han er blant dem som bruker Black Friday til å handle.
– Jeg liker at det er tilbud på ting som jeg trenger der og da. Men utenom det så føler jeg at de fleste venter heller til julesalg, sier han.
Vangaev føler tilbudene fører til mer spontane kjøp.
– Folk kjøper ting som de egentlig ikke har bruk for, men siden det er tilbud så blir det lurt. Jeg har gått i den fella selv, forteller han.
Vil at folk skal kjøpe mindre
Northern Playground bygger hele forretningsmodellen på det motsatte av kampanjelogikken: mindre kjøp, færre produkter og lengre levetid. Tobiassen forteller at hele selskapet er basert på at folk skal kjøpe færre ting.
– Når vi er vant til å kjøpe fem par sokker, men egentlig bare trenger ett, ønsker vi å være med på den transformasjonen. Vi vil vokse som selskap, men heller vokse på at folk kjøper én ting som varer, enn fem de ikke trenger, sier han.
Mindre er mer
På Grünerløkka skiller Northern Playground seg dermed fra kjedebutikkene som satser tungt på Black Week og Black Friday. Tobiassen mener flere burde ta et oppgjør med eget forbruk.
– Vi tror «less is more», rett og slett.