Elsparkesykkel-kaoset: Slik er det i dag
Da Oslo doblet antallet elsparkesykler for utleie, og utvidet tilbudet til ytre by, oppsto en debatt om bydelene egentlig var forberedt. Nå er det gjort tiltak for å rydde opp.
I april 2025 ble antallet elsparkesykler for utleie i Oslo doblet, og tilbudet ble utvidet til bydelne utenfor ring 3. I kjølvannet av denne avgjørelsen oppsto det diskusjoner på sosiale medier og i debattinlegg om hvorvidt de ytre bydelene var klare for dette.
I Aftenposten gikk lokalpolitikerene i kraftig ut og sa at elsparkesyklene skapte "kaotiske parkeringsforhold, farlige situasjoner i trafikken og null lokal forankring.". I Søndre Nordstrand trakk Voi tilbudet etter herverk.
I bydelene Grorud og Stovner ble mangelen på tilrettelagte parkeringsplasser for elsparkesyklene særlig trukket frem. Flere mente at mangelen skapte et "fotgjengerinferno", der elsparkesykler sto parkert på en måte som hindret folk fra å ferdes på fortauene.
Skapte problemer
Pressevakt Hanne Sofie Fremstad svarer på vegne for Bymiljøetaten og erkjenner overfor Journalen at utvidelsen av elsparkesykkelutleien til ytre by skapte noen problemer i begynnelsen. De sier også at de har tatt grep for å fikse disse.
– Vi har kartlagt og tegnet opp 30 nye parkeringsplasser blitt i ytre by. Disse er plassert på områder som har sett spesielt stor bruk av elsparkesykler, skriver hun.
– I tillegg har det blitt etablert flere områder som blant annet har egen redusert fartsgrense. Det har også blitt satt parkeringsforbud har blitt satt i områder med mye ferdsel, fortsetter hun.
Likevel presiserer Fremstad at det hovedsakelig er utleieselskapene som er ansvarlige for tilstrekkelig opplæring av brukere, og at brukere følger veitrafikkloven.
Opplevde lanseringen som vellykket
Jens Öhgren PR Manager svarer for utleieselskapet Bolt og forteller Journalen at de opplevde lanseringen som vellykket.
– Majoriteten av brukerne oppfører seg slik de skal, men en liten minioritet ikke er like flinke, skriver han.
Öhgren forteller at de også har gjort tiltak for å hindre uønsket aktivitet. Blant annet blir dårlig oppførsel logget, og brukere kan få sanksjoner om de gjentatte ganger bryter reglene.
Ingen store utfordringer

I diskusjonene rundt utvidelsen ble høyt trafikkerte inngangspartier særlig trukket frem som områder som ofte ble blokkert av parkerte elsparkesykler.
Kommersiell eiendomsjef ved Stovner Senter, Irfan Akram, forteller til Journalen at de ikke har hatt noen store utfordringer med at elsparkesykler blokkerer inngangene deres etter at utvidelsen av tilbudet startet.