Fjerner busslommer på Vækerøveien: – Dette vil føre til kø
Lokalmiljøet på Ullern er bekymret for at kantplasser vil føre til mer kø og dårlig trafikkflyt.
Ombyggingen av bussholdeplassene i Vækerøveien til kantplasser har nå startet.
Tidligere i november vedtok Ruter og Bymiljøetaten å bygge om flere bussholdeplasser i Vækerøveien til kantplasser. Det betyr at bussene ikke lenger får egne lommer å svinge inn i. De stopper istedenfor direkte i kjørebanen.
Ifølge Ruter og Bymiljøetaten vil vedtaket føre til at bussene kommer raskere frem.
Bekymret lokalbefolkning
Kari Midtun, som bor på Ullern, må ta bussen daglig til jobb og tror vedtaket vil skape mindre flyt i trafikken.
– Vækerøveien har veldig tung bilbelastning, og for å få flyt i trafikken er det viktig at bilene kommer seg nedover og oppover. Nå blir alle bilene stående bak bussen, og køen vil bli lengre, sier hun.
Bakgrunnen for vedtaket
Bymiljøetaten og Ruter skriver i en pressemelding at bakgrunnen for ombyggingen er et mer effektivt og forutsigbart kollektivsystem. De tror ikke vedtaket vil føre til mer kø.
– Ombyggingen fra busslomme til kantstopp vil påvirke kapasiteten på strekningen minimalt, bortsett fra bilene som står rett bak bussen. Med 42-bussen som går hvert 15. minutt, er det liten sjanse for at reisetiden på strekningen vil endres. Samtidig som alle bussavganger får en bedre flyt, skriver Bymiljøetaten på e-post.
Bymiljøetaten viser til vurderinger fra Norconsult. Ifølge vurderingene vil ikke kø forplante seg som følge av vedtaket.
– Dette virker mot sin hensikt
Ståle Hagen (H) er leder av Vestre Aker byutvikling-, miljø-, samferdsel- og næringskomité. Han mener vedtaket er unødvendig.
– Vi synes det er en veldig dårlig prioritering å bruke penger på dette. Busslommene har fungert utmerket. Veldig mange av oss som kjører her hver dag ser at bussen ikke har noe problem når de kjører ut av veien fra busslommen. Det er jo vikeplikt for buss, sier han.
Hagen mener også endringen vil gi motsatt effekt av det som er ønsket. Siden det bare er ett kjørefelt vil bussen skape kø hver gang den stopper. Det vil føre til at bussene som kommer bak blir forsinket, fordi køen blir lenger.
–Trafikkfarlig
Hage mener også vedtaket kan føre til farlige situasjoner.
– Noen kan begynne å bli utålmodige og kjøre forbi bussen. Det skaper trafikkfarlige situasjoner fordi man må kjøre forbi i motsatt kjørefelt, forteller han.
Bymiljøetaten mener ikke kantstopp er trafikkfarlig. De peker på at kantstopp er en standard løsning i Oslo. De har også gjennomført en trafikksikkerhetsvurdering for vedtaket.
En undersøkelse fra Statens Vegvesen viser at kantstopp ikke er farligere enn busslommer.