Fra studietur til Iran til kunstbutikk i Oslo
Hun dro til Iran for å fullføre masteren sin. Reisen endte med at hun åpnet en nisjebutikk i Oslo for å støtte iranske kvinner.
Feryal Khaki Sahneh reiste på felttur til Iran for å skrive en master om iranske kvinners forståelse av deres rettigheter i et internasjonalt perspektiv. I fire måneder observerte hun deres rolle i lokalsamfunnet.
Gradvis ble hun en del av deres samlinger og diskusjoner. Disse samtalene satte spor.
Viktig å forstå situasjonen
Reisen til Iran var avgjørende. For Sahneh ble det en mulighet til å bli bedre kjent med landet hun forlot som barn.
– Jeg skjønte hvor viktig det er å forstå situasjonen til de kvinnene jeg møtte og sette den i en kulturell, sosial og økonomisk kontekst, forteller hun.
Kvinnene hun snakket med samlet seg ofte i små lokale grupper, hvor de lagde hver sin form for håndlagd kunst. Så prøvde de å selge dem, noe som var vanskelig i deres lokalsamfunn.
Likevel holdt de fast på samlingene fordi felleskapet var viktigst for dem, sier Sahneh.
– Jeg har fått dyp forståelse for deres virkelighet. Jeg ville støtte dem, ikke bare for inntekten, men også for motivasjonen og selvstendigheten, tilføyer hun.
Startet på nettet
Etter mange timer i kvinnenes selskap, ville Sahneh også støtte dem økonomisk. Derfor startet hun en nettside for å selge kunstproduktene deres.
Kort tid etter, begynte arbeidet til Sahneh å vokse. Listene for kunstnere som ville selge deres verk ble bare lengre og lengre.
– Jobben vokste. Da tenkte jeg å åpne en fysisk butikk for å motivere dem, og ved å gi dem en plattform til å vise frem deres arbeid.
Feryal Khaki Sahneh
Professor ved Institutt for kommunikasjon og kultur på BI Benedicte Brøgger understreker at de kulturelle sidene ved en virksomhet kan påvirke alt fra finansiering til drift.
– Det er en veldig motiverende forretningsidé, blandet med et sosialt formål, sier Brøgger.
Hun forteller at virksomhetens merkevare er helt avhengig av hvem gründeren vil henvende seg til.
Åpner en butikk
Arbeidet ble større og større. Sahneh bestemte seg for å utvide virksomheten. I dag samarbeider hun med 45 iranske kvinnelige kunstnere. Produktene de lager blir fraktet fra Iran til Oslo.
I tillegg bidrar hun aktivt i designprosessen. Hun vil kombinere moderne stiler med tradisjonell iransk sjel for å tilpasse seg det norske markedet.
Ustabil framtid
Siden hun åpnet butikken i 2022, har det oppstått nye utfordringer.
Strøm, leie, skatt og innkjøp av produkter tærer på budsjettet, og enkelte måneder går hun i minus. I tillegg måtte hun flytte butikken tre ganger.
Den nåværende butikken ligger i Hegdehaugsveien, hvor hun har en korttidskontrakt som kan avsluttes med tre måneders varsel. Uforutsigbarheten gjør det vanskelig å etablere en fast kundebase.
– Flytting er ikke bra for en liten virksomhet. Hver gang mister du noen kunder og må begynne på nytt, sier hun.
Ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB) lykkes kun én av tre enkeltpersonforetak virksomheter etter etablering.
Professor Brøgger sier at det tar generelt tre til fem år før man får etablert seg ordentlig. Både i markedet, med forsyningslinjer og en stabil kundebase.
Brøgger understreker at det er tyngre for kvinnelige grundere å starte virksomhet.
– De blir mindre hørt, og de må være mye mer bestemt og sikre på det de vil, sier Brøgger.
– Det er jo kvinner som lykkes, men motstanden er høyere enn for menn, viser forskning, dessverre.
Benedicte Brøgger.
Siden oppstart har Sahneh flere ganger tenkt på å stenge butikken. Støtten fra de iranske kvinnene holder henne gående i vanskelige tider.
– Jeg får jevnlig oppmuntring fra samarbeidspartnerne mine i Iran når motgangen er størst, sier Sahneh.
For henne handler det ikke bare om penger. Det handler også om å gi iranske kvinner en plattform til å vise fram kunsten sin.
– Det lokale fellesskapet er en viktig kilde til motstandskraft. Det har inspirert meg til å fortsette, avslutter hun.