Gjør lidenskap til suksess
Skoleprosjektet til Chaima og Mia Eline gikk fra en lidenskap til et produkt. De hjemmelagde hundegodbitene begeistrer kunder, men byr også på utfordringer.
Venninnene Chaima El Quasdi Kaddouri (17) og Mia Eline Fotland Kristiansen (18) har sammen utviklet elevbedriften «Bjeff og kjeks».
Bedriften er et skoleprosjekt som startet i oktober, og skal vare frem til påsken 2026. Jentene går i VG2 på Natur videregående skole, og planen er å fortsette bedriften også etter prosjektet er ferdig.
Fra hobby til bedrift
De jobber med prosjektet i faget «Drift og entreprenørskap», og utviklet hundegodbit-ideen sammen med læreren sin.
– Læreren vår ga oss mange forskjellige forslag til hva vi kunne gjøre, og vi snakket med henne, forklarer Kaddouri.
Kaddouri og Kristiansen trodde ikke at skoleprosjektet skulle bli så vellykket som det er blitt, og forteller at det blir bedre og bedre.
Da jentene skulle lage de første godbitene, leste de seg nøye opp på hvilke ingredienser som vanligvis brukes i hundegodbiter. De snakket ikke med eksperter, men gjorde eget forarbeid.
– Vi blandet litt, til vi fikk det beste resultatet, forteller Kaddouri.
Kaddouri forteller at de alltid har vært veldig glad i hunder, men at interessen for å lage hundegodbiter startet gjennom skoleprosjektet.
– Interessen ble større jo mer vi jobbet med prosjektet, sier hun.
Jentene forteller at det beste med bedriften er at de får møte mange hunder, og at kundene synes at godbitene er sunne og rimelige. Elevene ble kjent i VG1, og har vært venner siden.
– Vi utviklet ideen sammen, forteller Kristiansen.
Faller i smak hos to – og firbente
Elevene forklarer at ikke alle hunder liker godbiter som selges i butikken, og at bedriften deres kan være et alternativ for hunder til å kose seg med godbiter de faktisk liker.
– Det er veldig motiverende for oss, sier Kaddouri.
– Det som gjør våre godbiter mer spennende enn andre, er at det ikke bare er hunder som kan spise dem, men også katter og mennesker, legger Kristiansen til.
Selv har de ikke testet godbitene, men noen av vennene deres har.
– Vennene våre synes det smaker litt som knekkebrød, sier Kaddouri.
Møtt motgang på veien
Hundegodbitene inneholder vann, havre, egg, usøtet eplemos og havremel av fullkorn.
Jentene forteller at det mest utfordrende har vært kommentarer om at hvetemel kan være dårlig for hunder i store mengder.
– Vi var forbedret på dette, og vi informerer kundene våre om at hundene ikke skal få for mye, forklarer Kaddouri.
Veterinær Bjørn Brunborg forklarer at blandingen er trygg for hunder, og at råvarene er sikre. Han legger til at det alltid finnes en risiko når det gjelder mat, og at problemer kan oppstå dersom maten lagres feil eller ingrediensene inneholder stoffer som hunder kan reagere på.
– Det må ikke brukes søtningsstoff. Xylitol er særlig farlig, forklarer han.
Xylitol er et søtningsmiddel som brukes i for eksempel godteri og tyggegummi, og som finnes naturlig i frukt og grønt. Det er ufarlig for mennesker.
Brunborg presiserer at faren ikke er stor med norske råvarer, men at det er viktig og være bevist på konsistens, oppbevaring og fuktighet.
Tilbakemeldinger som motiverer
Til tross for utfordringene har jentene fått mange bestillinger. Kundene er fornøyde med at godbitene er lett å spise og at de metter.
– Vi blir veldig fornøyde og motivert av slike tilbakemeldinger, sier Kristiansen.
Kristiansen har selv to hunder, Kyra og Tynny, og godbitene falt i smak hos begge.
– Tinny er veldig kresen, men til og med hun likte dem, sier Kristiansen.
Veien til egen bedrift
Professor i Organisasjonspsykologi, Jan Kjetil Arnulf (65), forklarer at det ikke finnes tydelige personlighetstrekk som avgjør hvem som blir gründere. Han mener at det viktigste er interesse og kompetanse.
– Man kan leve et bedre liv om man jobber med noe man synes er gøy, men motivasjonen må være mer enn bare at det er morsomt, sier Arnulf.
Arnulf påpeker at gründerarbeid krever selvdisiplin og evne til å stå i motgang. Det handler om å ha en ny ide og forstå hvordan man kan tjene penger på den.
– Det er fint at jentene er to. Forhåpentligvis kan de utfylle hverandre med ulike kompetanseområder, sier han.
De nyeste tallene fra Statistisk sentralbyrå viser at flere unge i alderen 16-24 starter bedrifter nå enn før. Arnulf forklarer at dette kan skyldes endringer i økonomien.
Videre forteller Arnulf at det er vanskelig å finne tradisjonelle jobber, og at dette kan være grunnen til at flere velger å skape sin egen arbeidsplass.
– Dette skyldes at flere blir eksponert for miljøer som viser hvordan man kan tjene penger på interessen sin, sier han.
Gründertips fra eksperten
Arnulf forklarer at dersom man vil leve av en bedrift, holder det ikke å bare være interessert i noe. Man er også nødt til å gjøre valg man ellers ikke ville ha gjort.
– Jeg tror jentene har en større sannsynlighet til å lykkes med bedriften, fordi det ligger en interesse i bunn, legger han til.
Arnulf trekker frem restauranter som et eksempel.
– De restaurantene som overlever lengst, er laget av folk som liker å lage mat, men som også forstår hvordan de lager butikk.
Til slutt påpeker han på at det er et klart skille mellom å ha en ide, og å faktisk realisere den.