Innbyggere på Holmlia er bekymret for trafikksikkerheten i Liakollveien

Innbyggere langs Liakollveien er bekymret for trafikksikkerheten og fremkommeligheten i veien, særlig i vintermånedene. Gateparkering, smal vei og dårlig brøyting er de største utfordringene.

Smalt kjørefelt på Liakollveien

Smalt kjørefelt på Liakollveien

Sylvia Kivle kjører på veien nesten daglig. Hun forteller om flere hendelser hvor hun har måtte kjøre ut av veibanen for å unngå kollisjon.

– Det er ikke bredt nok for to biler. Man kan heller ikke se om det kommer en bil rundt svingen, så man vet aldri, forteller hun.

Hun er bekymret for billister som ikke er kjent i området.

For lite plass

Kivle forteller om situasjoner der busser ikke kommer fram.

– Bussen, som går fra Holmlia hvert tiende minutt, får ikke plass og må rygge når den møter en annen bil, sier hun

Hun mener problemene ble tydeligere etter at parkeringsplassene ble flyttet til en side av veien.

– Jeg forstår ikke hvordan det har gjort veien bredere. Det har bare flyttet problemene, sier hun.

busser
Bussholdeplassen 20 meter unna Liakollveien har konstant busstrafikk.

Skeptisk til fartsreduksjon

I 2026 planlegger Bymiljøetaten å sette ned fartsgrensen til 40 km/t og etablere fartsreduserende tiltak. De bekrefter også at de har undersøkt forholdene flere ganger.

Kivle tviler på effekten av fartsreduseringstiltaket.

– Hvis folk allerede ikke følger fartsgrensen, hjelper det i hvertfall ikke å senke den, mener hun.

Hun mener at parkeringsforbud er den eneste løsningen

– Så lenge parkeringen er der, kommer det til å være farlig. Den eneste reelle løsningen er å gjøre parkering forbudt.

Kommunen er uenig.

– Bymiljøetaten har vært på befaring i Liakollveien ved flere anledninger og har vurdert veien som bred nok til å kunne tillate parkering på den ene siden av veien, skriver etaten i en e-post.

Etaten viser til krav satt av Oslo Brann- og redningsetat:

– Ved vurdering av parkeringsforbud tas det til grunn krav satt av Oslo Brann- og redningsetaten. Kravet sier at gjenværende kjørebane under normale forhold skal være 3,5 meter, skriver Bymiljøetaten.

biler i veikanten
Her står bilene på rekke og rad inn mot svingen

Brøyting og ansvarsforståelse

Ifølge Kivle blir fortauet sjelden brøytet før hun tar kontakt med kommunen.

– Jeg har ringt flere ganger tidligere, men i år kommer jeg ikke til å ringe. Det burde ikke være enkeltpersoners ansvar å varsle hver gang, sier hun.

Hun forteller at hun har spurt Bymiljøetaten hvem som har ansvar dersom det skjer en ulykke som følge av parkeringen. Bymiljøetaten svarer med at parkering skjer på eget ansvar.

– Veien vurderes som bred nok

Bymiljøetaten bekrefter at de har undersøkt forholdene flere ganger.

– Bymiljøetaten har vært på befaring i Liakollveien ved flere anledninger og har vurdert veien som bred nok til å kunne tillate parkering på den ene siden av veien, skriver etaten i en e-post.

Etaten viser til krav satt av Oslo Brann- og redningsetat:

– Ved vurdering av parkeringsforbud tas det til grunn krav satt av Oslo Brann- og redningsetaten. Kravet sier at gjenværende kjørebane under normale forhold skal være 3,5 meter, skriver Bymiljøetaten.

Etaten peker også på kommende endringer:

– I 2026 planlegges det å sette ned fartsgrensen til 40 km/t, samt å etablere fartsreduserende tiltak.

Kivle tviler på effekten av tiltaket.

Fortsatt uenighet

Kivle mener tiltakene ikke svarer på utfordringene slik de oppleves i hverdagen, særlig i perioder med snø og dårlig sikt.

– Det er i praksis ikke 3,5 meter når brøytekanter og parkerte biler tar plass. Det er det folk møter ute i trafikken, sier hun.