Lager kunst av rødvinsrus
Berlin-kunstneren Eloise fant kunstskolen ved en tilfeldighet. Nå skal hun drikke seg full foran publikum for å tematisere alkoholisme.
–Det er jo så klart en ironi i det, sier de med et lurt smil.
6. desember skal Eloise Rae Hammermeister Smith (19) holde sin første performance under skolens juleutstilling. Under performancen skal deres hvite klær og omgivelser i hvit tekstil dynkes i rødvin, samtidig som de skal drikke store mengder av vinen selv.
Verket omhandler blant annet altoppslukende alkoholisme, og stiller spørsmål til frihetsaspektet i drikking. Inspirasjonen kommer av å ha levd med et nære familiemedlem med alkoholproblemer.
Tvang og frihet
– For noen kan jo det å drikke assosieres med frihet. Det å slå seg løs, rive seg bort fra det konforme og senke skuldrene, forteller de.
I verket skal de stille opp en lang rekke med vinglass som de ikke tillater seg selv å slutte å drikke fra før de alle inneholder nøyaktig samme mengde vin. Med det ønsker de å illustrere tvangsaspektene ved drikking, og at det for mange ikke er så befriende som det tidvis kan romantiseres som. Selv har Smith drukket vin for å skåne et nært familiemedlem fra å drikke alt selv.
– Det er jo bare sånn det er. Jeg synes ikke det er noe å bygge tabu rundt eller skamme seg over, sier kunstneren.
I år har også salg av alkoholfri drikke steget og alkoholsalget gått ned, både i dagligvarer og på Vinmonopolet. I en ny sak fra NRK tyder det på at det har sammenheng med at yngre generasjoner er mer bevisst på å ta vare på egen helse.
Måte å sparke fra seg
– Performance er et verktøy som springer ut av avantgarden, som en forlengelse av maleri og skulptur, sier Marthe Ramm Fortun, professor i samtidskunst fra Kunsthøyskolen i Oslo.
Hun sier at performance fortsatt kan være en effektiv måte å sparke fra seg, og en lærerik måte å jobbe på når man skal utforske sin stemme som kunstner. Hun har ikke inntrykk av at performance er i oppsving, noe hun tror kan henge sammen med utfordringene i å preservere og arkivere verkene godt, særlig instutisjons- og museumskontekst. Hun har likevel troen på performance som et kraftfullt verktøy i kunsten, også fordi det kan gå så tett opp mot virkeligheten selv.
Fant skolen tilfeldig
– Jeg er veldig spent. Det blir jo min første performance, sier de entusiastisk. Smith flyttet til Oslo i slutten av august og lærte norsk ved å snakke med folk i byen. Hun endte opp på Strykejernet kunstskole etter å ha passert skolen ved en tilfeldighet.
– Rødvinsalkoholisme er jo ekstra synlig. Man blir sløv, med røde øyne og rødvinsfarge som setter seg i leppene. Det er det som er hensikten med videoverket, å illustrere hvor visuelt rusen setter seg, som påvirker både den det gjelder og menneskene rundt.
Med lukt, smak, sanselighet og blikk ser Smith fram til å hoppe i det. Hvordan resultatet blir, gjenstår å se under Strykejernet kunstskole 6. desember. Det blir sannsynligvis ikke den siste performancen å se fra Berlin-kunstneren som har fått sansen for Oslo.