— Mange av oss er lei Black Week- maset
Alnasenteret går inn i årets Black Week med solide forventninger. Senteret anslår over 100.000 besøkende i løpet av uken – en av årets travleste perioder. Samtidig møter handledagen stadig sterkere kritikk.
Den amerikanske kjøpsdagen Black Friday har på få år blitt til en hel «Black Week» i Norge. Reklame, bannere og tilbudskampanjer er synlige overalt, men irritasjonen over uken øker.
Handelspress og kritikk i samme uke
Senterleder Hans Georg Helberg opplever likevel at snakket om trang økonomi ikke merkes i praksis.
– Folk har snakket om trang økonomi i alle de 25 årene jeg har jobbet her. Vi merker ikke at folk holder igjen.
Tale Hungnes, leder i Framtiden i våre hender, peker på at hovedproblemet ikke er selve tilbudene, men mengden varer som pøses inn i markedet.
– Kjedene produserer og importerer altfor mye ting, og noen prøver også å lure oss med falske tilbud. Vi fotfølges av reklame for å kjøpe mer. Mange av oss er lei av maset, forteller Hungnes.
Mens debatten pågår, jobber Alnasenteret først og fremst med å håndtere den fysiske trafikken. Senteret har brukt mange år på å finjustere logistikken. Inn- og utkjøring er bygget om for å unngå kryssende trafikk, og parkeringshusene er skråstilte for å få bilene raskt inn og ut.
– Det er alltid kø inn. Det er greit. Kø ut er det vi må unngå, sier Helberg.
Reisevanene har også endret seg. 20 prosent av kundene kommer nå kollektivt etter at busstoppet fikk navnet «Alnasenteret». Samtidig produserer senteret 20 prosent av strømmen selv gjennom solceller, og har utvidet både sykkelparkeringen og ladeplasser.
– Folk har snakket om trang økonomi i alle de 25 årene jeg har jobbet her. Vi merker ikke at folk holder igjen, sier Helberg.
Store forventninger – og et nytt rush i vente
Til tross for at Black Week trekker enorme mengder mennesker, forbereder senteret seg minimalt.
– Vi henger opp et banner. Ellers fungerer systemene våre. Vi har ingen events, ingen kampanjer og ingen langåpent, forteller Helberg, og legger til at senteret er bygget for å tåle 20.000 gjester om dagen.
Black Week er årets største uke for senteret, men et nytt rush kommer allerede i romjulen.
– Når julaften faller på en torsdag i år, blir det tre dager uten handel. Mandagen etter kommer til å ta helt av.
Og mens julevarene pakkes bort, står januarsalget klart – et salgsstøt som for denne typen faghandelssentre ofte er større enn selve julen.