— Mange av oss er lei Black Week- maset

Alnasenteret går inn i årets Black Week med solide forventninger. Senteret anslår over 100.000 besøkende i løpet av uken – en av årets travleste perioder. Samtidig møter handledagen stadig sterkere kritikk.

Alna senter fra motorveien. Bilde av banner. Blackweek.

Black Friday markeres over hele landet. Den store kjøpsdagen har blitt utvidet til en såkalt Black Week de siste 7 årene. Alna senter er intet unntak. 

Den amerikanske kjøpsdagen Black Friday har på få år blitt til en hel «Black Week» i Norge. Reklame, bannere og tilbudskampanjer er synlige overalt, men irritasjonen over uken øker.

Handelspress og kritikk i samme uke

Senterleder Hans Georg Helberg opplever likevel at snakket om trang økonomi ikke merkes i praksis.


– Folk har snakket om trang økonomi i alle de 25 årene jeg har jobbet her. Vi merker ikke at folk holder igjen.

Tale Hungnes, leder i Framtiden i våre hender, peker på at hovedproblemet ikke er selve tilbudene, men mengden varer som pøses inn i markedet.


– Kjedene produserer og importerer altfor mye ting, og noen prøver også å lure oss med falske tilbud. Vi fotfølges av reklame for å kjøpe mer. Mange av oss er lei av maset, forteller Hungnes.

Mens debatten pågår, jobber Alnasenteret først og fremst med å håndtere den fysiske trafikken. Senteret har brukt mange år på å finjustere logistikken. Inn- og utkjøring er bygget om for å unngå kryssende trafikk, og parkeringshusene er skråstilte for å få bilene raskt inn og ut.

– Det er alltid kø inn. Det er greit. Kø ut er det vi må unngå, sier Helberg.

Reisevanene har også endret seg. 20 prosent av kundene kommer nå kollektivt etter at busstoppet fikk navnet «Alnasenteret». Samtidig produserer senteret 20 prosent av strømmen selv gjennom solceller, og har utvidet både sykkelparkeringen og ladeplasser.

Hans Georg, senterleder ved alna senter på kontoret.
Senterleder Hans Georg Helberg er klar for å ta i mot handelsglade kunder.

– Folk har snakket om trang økonomi i alle de 25 årene jeg har jobbet her. Vi merker ikke at folk holder igjen, sier Helberg.

Store forventninger – og et nytt rush i vente

Til tross for at Black Week trekker enorme mengder mennesker, forbereder senteret seg minimalt.

– Vi henger opp et banner. Ellers fungerer systemene våre. Vi har ingen events, ingen kampanjer og ingen langåpent, forteller Helberg, og legger til at senteret er bygget for å tåle 20.000 gjester om dagen.

Black Week er årets største uke for senteret, men et nytt rush kommer allerede i romjulen.


– Når julaften faller på en torsdag i år, blir det tre dager uten handel. Mandagen etter kommer til å ta helt av.

Og mens julevarene pakkes bort, står januarsalget klart – et salgsstøt som for denne typen faghandelssentre ofte er større enn selve julen.

Stikkord