Naboer reagerer på ny sykkelvei
Hele Løvenskioldsgate skal bli tilrettelagt for syklister og gående. – Det er meningsløs symbolpolitikk og fullstendig bortkastet arbeid, sier beboer Farah Majlessi.
- I 2024 ble en delstrekning av Løvenskioldsgate til sykkelprioritert gate. Nå står siste delstrekning for tur.
- Beboer Farah Majlessi reagerer på prioriteringen, og er bekymret for at planene ikke er gjennomtenkte.
- Bymiljøetaten har mottatt over 100 tilbakemeldinger på prosjektet.
Løvenskioldsgate inngår i «Plan for sykkelveinett i Oslo», og er valgt ut til å være en sykkelprioritert gate.
I 2024 ble gaten til en sykkelvei mellom Gyldensløvsveien og Frognerveien. Resten av gaten skal bli til en sykkelvei i løpet av våren 2026.
Hensikten med den sykkelprioriterte gaten er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende, forhindre sykling på fortauet og å bedre forhold til gående.
Kaos i nabolaget
For Majlessi påvirker dette hverdagen.
– Prosjektet har skapt fullstendig kaos i nabolaget. Syklende og gående blir ensidig prioritert, og de ignorerer alle øvrige trafikanter. Det er uakseptabelt.
Hun ble ikke overasket når hun først hørte om planene.
– Dette er langt ifra første gang de tar ensidige beslutninger og ignorerer tilbakemeldingene vi beboere har kommet med. Jeg er dypt bekymret over det kaoset som nå utvikler seg og planene som åpenbart ikke er gjennomtenkte.
Hva synes du bymiljøetaten heller burde gjøre for å bedre trafikken på Frogner?
– De burde øyeblikkelig stanse det ensidige fokuset på å fjerne biltrafikk og parkeringsplasser. I stedet bør de utarbeide en helhetlig trafikkplan for hele Frogner, som anerkjenner at bydelen har ulike behov og at byen er for alle.
I oktober opprettet Majlessi Facebook-gruppen «Bevar Parkeringsplasser i bydel Frogner» i forbindelse med dette byggeprosjektet.
– Selv om de har påstått at det ikke skal fjernes parkeringsplasser, har de gjentatte ganger vist at de er lite til å stole på når det gjelder slike løfter. Derfor lagde jeg aksjonsgruppa «Bevar parkeringsplasser i bydel Frogner». På kort tid har vi fått 260 medlemmer. Det viser at frustrasjonen er stor.
Over 100 tilbakemeldinger
Prosjektleder for Bymiljøetaten, Aslak Heggland, sier det er vanlig at folk engasjerer seg i prosjekter med sykkeltilrettelegging.
Han påpeker at de er opptatt av at naboer skal lyttes til når de planlegger.
– Det pågår nå en meningsprosess der naboer og andre kan komme med sine innspill. Disse er viktige og verdifulle for oss. Til nå har vi fått over 100 tilbakemeldinger, både positive, negative og nøytrale. Vi har enda ikke summert eller vurdert de.
Prosjektplanene innebærer at Løvenskioldsgate skal få fire nye parkeringsplasser. Dette kan derimot endre seg underveis.
Heggland understreker at ingen parkeringsplasser kommer til å forsvinne.
– Det kommer ikke til å fjernes parkeringsplasser i forbindelse med dette prosjektet.