Samarbeidet som får flere til å fullføre videregående
Prosjektet "Hvor er mine brødre" jobber for å øke representasjon og mangfold i høyere utdanning, særlig innen omsorgsyrker. En del av prosjektet er tett samarbeid med blant annet Bjørnholt videregående skole.
- "Hvor er mine brødre" jobber for å få øke representasjon og mangfold i høyere utdanning, med fokus på omsorgsyrker.
- Bjørnholt VGS har vært en del av prosjektet i fire år med fokus på gode rollemodeller, karriereveier og å forebygge frafall.
- Samarbeidet har gitt tydelige resultater: 100% møtte til hovedmål eksamen, og 80% fullførte skolegangen i år.
- Viserektor ved Bjørnholt VGS, Jørn Stian Syversen, forteller at de jobber for at samarbeidet skal bli en permanent del av skolens arbeid.
- Prosjektet har fått nasjonal anerkjennelse, blant annet ved å være 1 av 3 finalister for OXLO-prisen i år
Vil øke representasjonen
Sahayathasan Kaithampillai, som kaller seg Sahaya, er blant gutta bak prosjektet "Hvor er mine brødre". De arbeider for at unge med flerkulturell bakgrunn skal fullføre videregående skole, og se mulighetene til å ta høyere utdanning.
– Hovedmotivasjonen min med dette prosjektet er at barn og unge skal oppleve like muligheter i livet, helt fra de er små, forteller Sahaya.
"Brødrene" som er med i prosjektet har en ambisjon om å skape større representasjon innen omsorgsyrker, som for eksempel barnehagelærer og lærer.
Sahaya har selv jobbet i barnehage i mange år, der han har vært den eneste mannlige ansatte med flerkulturell bakgrunn.
– I den barnehagen jeg jobbet i hadde nesten 60% av barna flerkulturell bakgrunn, så jeg opplevde en representasjon som manglet, sier han.
Videre understreker han at prosjektet handler om denne representasjonen, og at det med den følger med kunnskap, kompetanse og erfaring.
Fra verdidag til tett samarbeid
– Skolen kan bidra til å redusere sosiale ulikheter. Mange av oss som er bak prosjektet, følte at vi ikke mestra skolen. Det har heldigvis gått bra for oss, men flere av de vi vokste opp med gikk det ikke like bra for, forteller Sahaya.
Bjørnholt videregående skole har de siste fire årene samarbeidet med prosjektet og OsloMet, for å blant annet hindre frafall og motivere flere til å ta høyere utdanning.
Samarbeidet startet da Sahaya holdt foredrag under skolens verdidag "Proud", hvor han snakket om utenforskap, rollemodeller og muligheter for videre utdanning.
– Vi fant ut at vi delte verdigrunnlag og at vi hadde samme syn på hvordan vi kunne hjelpe elevene på skolen. Det han snakket om, det handlet om våre elever, sier Syversen.
Syversen forteller at de på Bjørnholt må jobbe på en annen måte, og ha fokus på at elevene deres skal fullføre og bestå videregående skole.
– Måten Sahaya med "Hvor er mine brødre" og OsloMet har kommet inn i samarbeid med oss, er for at elevene skal se mulighetene som fins etter at de har fullført videregående, og at de skal ha tro på at de lykkes.
Gjennom de fire årene med samarbeid har skolen utarbeidet tre målsettinger. Disse handler om å løfte fram minoritetsungdom som rollemodeller for hverandre, synliggjøre mulige karriereveier - særlig innen omsorgsyrker, og forebygge frafall.
Syversen peker på at overgangen fra videregående skole til høyere utdanning kan oppleves utrygg for mange, og at dette gjør at mange velger det bort.
Gjennom samarbeidet får elevene på Bjørnholt tettere kontakt med høyere utdanningsinstitusjoner, blant annet gjennom forelesninger og tilpassede besøk på OsloMet.
– Sahaya og hans "brødre" snakker til kidsa på en annen måte og det er gjerne flere som hekter seg på den patosen de snakker med, som nok treffer flere enn man skulle tro.
Bjørnholt vil videre jobbe mot at samarbeidet ikke blir personavhengig av de som jobber der nå, men at det bygges inn som en fast del av skolens arbeid.
– Vi ønsker at det ikke skal være knytta til oss som driver det nå, men vi vil gjøre det til et fast samarbeid som vedvarer og er en integrert del av skolens virke.
Samarbeidet gir resultater
Tall fra Oslo kommunes statistikkbank viser at det er tydelige forskjeller mellom Oslos bydeler når det gjelder andelen som ikke fullfører videregående skole. Under 18% faller fra i blant annet Sagene, Nordre Aker og Ullern, mot 30% som faller fra i Grorud, Stovner og Søndre Nordstrand.
– Vi jobber med flere skoler i Oslo øst, og når har vi sammen med Bjørnholt VGS klart å snu trenden. I år var det 80% som fullførte skolegangen. I tillegg møtte 100% av elevene opp på hovedmål eksamen, opplyser Sahaya.
Videre understreker han at det arbeider mange dyktige folk på Bjørnholt, som har empati og forståelse for elevene som går der.
– De resultatene som skapes der er mye takket være skolen, men også samarbeidet vi kommer inn med, det bringer noe til dem.
Sahaya forteller at prosjektet har blitt en del av en nasjonal rekruttering. Noe som ble anerkjent da de var 1 av 3 finalister til å vinne OXLO-prisen i år. En pris som tildeles noen som har gjort en særlig innsats for å gjøre Oslo til en mangfoldig, inkluderende og åpen by.
– Vi har utfordret oss selv og det har tatt oss dit vi er i dag. Nå er vi en bevegelse, det er ikke et prosjekt lenger.