Stigende kaffepriser: – De kommer til å øke videre

Kaffe er den råvaren som har steget mest i pris det siste året. Hva folk er villige til å betale og prisenes påvirkning på kaffebarer, varierer.

Kopp med kaffe

Beboerne på Grünerløkka er uenige om hva de er villig til å betale for en kopp kaffe. 

Kort oppsummert
  • Prisen på kaffe har steget med 24,9 prosent det siste året.
  • Det finnes to kaffemarkeder – spesialkaffe og industrikaffe.
  • Industrikaffe er kaffen som har økt mest i pris.
  • Einar Kleppe Holthe, gründer av kaffebaren Fuglen, merker ikke stort til de økte kaffeprisene.
  • Folk flest betaler mellom 40 og 60 kroner for en kaffe, men viljen til å betale mer varierer.

Prispress i kaffemarkedet

Einar Kleppe Holthe, gründer av kaffebaren Fuglen, forteller at det finnes to ulike kaffemarkeder, henholdvis industrikaffe og spesialkaffe. Industrikaffe er kaffen som ender i poser i dagligvarebutikker, og spesialkaffe er kaffebønner i spesialutsalg og kaffebarer. Holthe presiserer at det er industrikaffen som har økt mest i pris.

– Om det skulle blitt en 100 prosent økning på våre priser, slik som vi ser i industrikraft-segmentet, ville det nok blitt for mye. På generelt nivå bør man kjøpe mindre kaffe og heller kaffe av høyere kvalitet. Industrikaffe har egentlig vært underpriset såpass lenge, så at prisen øker gjør at man kanskje skal vurdere mer hvilken kaffe man kjøper.

Holthe sier at bedriften hans påvirkes litt av prisstigningen på kaffe, men at de er fleksible og jobber transparent med det. Samtidig kunne han meddele at hans bedrift ikke kan se noen nedgang i kaffe-salget.

– Det påvirker oss noe, men fordi vi priser hver kaffe etter innkjøpspris med forholdsvis faste påslag og ikke konkurrerer på pris, er vi mindre påvirket. Vi jobber med spesialkaffe, så vi har allerede kostbar kaffe gjennom kvalitet, og blir dermed noe mindre påvirket av generell oppgang fordi vi handler med andre prinsipper, sier Holthe.

– Kundene forstår hvorfor kaffen blir dyrere

Holthe forteller videre:

– Den prosentvise oppgangen er mye mindre med spesialkaffe. Per nå ser vi ingen nedgang i salget, vi øker ganske kraftig og det kan jo være fordi industrikaffe-prisene øker mye. Da kan man velge andre kvaliteter i kaffekjøpet sitt, sier Holthe.

Holthe forteller at klimapåvirkning i landområdene der kaffen dyrkes er en av hovedgrunnene til prisøkningen. Han mener prisene kommer til å øke videre fremover.

På spørsmål om hvor vanskelig det er å få kaffebaren til å gå rundt med dagens kaffepriser, og hvor mye mer prisene må stige før det blir vanskelig, svarer Holthe:

– Vi klarer å jobbe med dette. Vi må bare jobbe med den virkeligheten vi har. Vi pleier å ligge på cirka fem prosent positive resultater per år, så det er ikke mye å gå på og vi må jobbe med dette hele tiden, sier Holthe.

Holthe fortsetter:

– Kundene og gjestene våre er med på dette og det formidles godt rundt, så vi opplever at det er generell god forståelse for prisøkninger. Da må man kanskje prioritere kvalitet over kvantitet i kaffen sin, og det ser ut som at det er det som skjer.

Holthe forteller at han opplever lite reaksjoner på prisene i kaffebaren, og mener at prisene skal holdes på et nivå som tillater folket å ha en kaffekopp som en rimelig, tilgjengelig hverdagsluksus. Han er selv litt usikker på hvor mye han ville vært villig til å betale for en kopp med kaffe, og sier det avhenger av den aktuelle kaffens kvalitet og det faktumet at han er spesielt interessert i kaffe.

– Mellom 40 og 60 kroner er nok det som kommer til å være prisen på en stor, god kopp spesialkaffe som kan nytes på en hyggelig kaffebar i Oslo i tiden som kommer. Jeg håper vi kan ligge under 50 kroner, men det er ikke kaffeprisene som påvirker dette mest. Lønns-og energikostnader er eksempler på det som også skal dekkes av en kaffekopp på en kaffebar.

Holthe legger til at prisen på en stor kaffekopp hos Fuglen ligger på 45 kroner, men at det er billigere for studenter.

– Studentprisen vår er 35 kroner for en stor kopp kaffe. Vi prøver å sørge for at studenter får den kvaliteten på kaffen de fortjener også. Vi har også klippekort så hver tiende kaffe er gratis på Fuglen. Om man benytter seg av det, ligger prisene på 40,5 kr per stor kaffe i Fuglen eller 31,5 kr som student.

Han avslutter intervjuet med å si at han håper folk i større grad kommer til å velge kvalitet og luksuskaffe, altså spesialkaffe, som sine alternativer til kaffe fremover.

Dette vil folk egentlig betale for en kaffe

Journalen tok turen ut i området rundt Akerselva på Grünerløkka, og spurte befolkningen hvor mye de er villige til å betale for en kaffe.

Vi møtte Frida som var på trilletur langs Akerselva.

– Jeg har vel betalt opp mot hundre kroner for en kopp med kaffe før, men det er sjeldent. Så jeg er jo villig til det, men ikke på daglig basis, sier hun.

Ellen Renberg er villig til å betale høye summer for en god kaffe.

– Det varierer litt, men jeg er ganske opptatt av å drikke god kaffe. Så jeg kan godt betale en god del, men jeg kjøper gjerne kaffe som jeg lager på en ordentlig måte hjemme også. Jeg kjøper dyr kaffe hos de spesielle kaffebutikkene. Jeg skulle ønske det stoppet på 40 kroner.

Renberg fortsetter:

– Jeg forstår jo litt hvorfor det er dyrt og, for jeg vet hvor mye god kaffe koster. Man kan kjøpe en kvart kilo kaffe til 200 kroner liksom. For meg er det en hverdagsluksus, så om jeg ikke bruker penger på så mye annet i hverdagen, vil jeg i hverfall ha én god kopp kaffe. Et par på morgenen og kanskje en ute, eller så lager jeg selv hjemme. Da kjøper jeg ikke Ali Kaffe, for å si det sånn.

Aron synes dagens kaffepriser er høye:

– Det er et godt spørsmål. Jeg tenker egentlig at jeg ikke vil betale mer enn 40 kroner for en vanlig kopp med kaffe. Jeg kan betale mer, men jeg synes at det er en grei pris. Når jeg betaler mer enn 40 kroner synes jeg at det er dyrt.

Salas svarte kort

– 55 kroner. Det er maksen, sånn cirka.