Travle førjulsdager i butikkene

Førjulstiden betyr økt press og mer stress for de ansatte i butikkene.

En person i butikk

Mina Frydenlund, butikkansatt i Jack & Jones på Karl Johans gate.

I flere av butikkene i Bogstadveien på Majorstuen og i sentrum forbereder de ansatte seg til julerushet. Hos enkelte har julehandelen allerede begynt å merkes, mens andre venter det virkelige trykket i ukene som kommer.

– En kjempekoselig tid å jobbe i butikk, sier Mina Frydenlynd som er medarbeider på Jack & Jones på Karl Johans gate.

Mina har jobbet i Jack & Jones i 3 år. Foreløpig er det rolig men etter erfaring så pleier det å endre seg raskt i slutten av november og i desember.

– Jeg har egentlig ikke kjent på så mye stress enda, men det tar seg som regel opp snart. Vi sørger for å ha nok varer inne og nok personale på jobb, så vi kan hjelpe kundene på best mulig måte, sier hun.

Selv om det er stress synes Mina det er hyggelig å møte nye kunder.

– Det er mange som kjøper gaver og trenger hjelp. Det er veldig gøy å hjelpe dem. Jeg nyter det, sier hun.

Mange mennesker på Karl Johans gate i Oslo
I følge Virke.no vil nordmenn bruke 149,4 milliarder kroner på julehandelen i år. Det er en økning på 5,5%. Dette betyr mer trykk på butikkansattene i julerushet.

Mens noen kjenner på gleden av å hjelpe nye kunder, kjenner andre på stress. Hos Ark på Majorstuen merkes den travle tiden.

– Det er veldig stor økning av kunder i jula, men vi har økt bemanning så det går som regel greit, forteller Emilie Fosse som har jobbet på Ark siden 2020.

Akkurat nå beskriver hun situasjonen som "stille før stormen".

– Neste uke blir det veldig travelt. Jeg må forberede meg både mentalt og fysisk, men vi er godt forberedt og jeg føler dette kommer til å gå bra, sier Fosse.

Bertine Bjørøen har hatt jobb på Bogstadveien og beskriver juletiden som betydelig mer krevende enn resten av året.

– Det kommer ofte flere varer inn i butikken, noe som gjør at det er mer press å få varene ut i hyllene.

Hun opplever også at kundene er mer stresset i julestria.

– De smiler ofte mindre og har mindre tålmodighet. De ser oss nesten ikke i øynene. Det tar tid å skanne varer, svare på spørsmål og kundene blir fort irriterte, sier hun.

Selv om tempoet er høyt beskriver Bjørøen et godt arbeidsmiljø.

– Vi har alltid vært bevisste på å gi hverandre pauser og passe på hverandre. Sjefen har vært veldig forståelsesfull, sier hun.