Ny sosial sone for studentene
Til neste semester vil studenter både få renoverte undervisningsrom og en stor sosial sone i P48. Student håper det vil gjøre frigjøre mer plass.
- Oppussing og omorganisering av flere etasjer i P48 pågår.
- Målet er å samle digitale undervisningsløsninger for å skape moderne og arealeffektive læringsmiljøer.
- Prosjektet omfatter tredje, fjerde og femte etasje, med hovedfokus på femte.
- Femte etasje blir en stor sosial sone med fleksible gruppebordsoner, skjermer og lesesalsplasser.
- Nytt ALC-rom for aktiv læring, samarbeid og gruppearbeid skal også etableres.
- Undervisningsrommene skal stå klare til studiestart neste semester.
Siden høsten har flere etasjer i Eva Balkes hus i Pilestredet 48 blitt pusset opp.
Thea Petersen, som er prosjektleder for oppussingen, forklarer at prosjektet handler om å skape moderne og arealeffektive læringsmiljøer ved å samle digitale undervisningsløsninger på ett sted.
Samtidig understreker hun viktigheten av god samhandling og effektiv bruk av undervisningsrom, slik at man unngår rommangel og oppsplitting av klasser.
– Hovedmålet er å lage gode arealer for primærstudentene, sier hun.
Bakgrunn til oppussing
Prosjektet i P48 startet som en videreføring av Spesialromprosjektet, et tidligere prosjekt hvor undervisningsrom med spesielt utstyr ved de ulike insituttene ble kartlagt.
Målet var å få bedre oversikt over bruken og se om rommene kunne sambrukes mer effektivt.
– Gjennom workshops med instituttledere og representanter fra alle fakulteter kartla vi behovene, og det var bred enighet om å samle undervisningsrom med digitale undervisningsverktøy på ett sted, sier Petersen.
Hun sier at valget falt naturlig på P48, siden det er et bygg med bibliotek og mange studenter, og hvor journalist- og mediemiljøene allerede holder til.
Det ble besluttet å gjennomføre prosjektet over flere etasjer, heller enn å samle alt på én.
Bygget har allerede undervisningsrom med digitale løsninger, og prosjektet omfatter derfor rom i tredje, fjerde og femte etasje.
Den sosiale sonen
Hovedfokuset for ombygging ligger i femte etasje, som Petersen kaller den sosiale sonen.
Det er gjennomført en omfattende ombygging for å åpne opp arealet og gjøre det mer multifunksjonelt, med flere grupperom og gruppebordsoner.
Hvert bord får skjermer, og møbleringen blir fleksibel, både for samarbeid og hotdesking mellom undervisningstimer. Det blir også mer lesesalsplasser for individuelt arbeid.
– Jeg håper studentene vil finne en ny sone i femte etasje der de kan trives, være sosiale og jobbe sammen. Et sted hvor man kan føle seg litt hjemme og som brukes godt mellom undervisningstid, sier Petersen.
Det skal også etableres et nytt ALC-rom i P568, som er moderne undervisningsrom designet for aktiv læring, samarbeid og gruppearbeid.
– Slik får vi en mer konsentrert studensone i femte etasje.
Håper på mer plass
Journaliststudent Iselin Hermo (20) bor en time utenfor Oslo, og er usikker på om hun kommer til å bruke den nye sonen.
– Det kan fort hende at jeg bruker den, men det kommer an på hvor mye vi gjør på redaksjonen, sier hun.
Men hun tenker at det kan være positivt å ha en sosial sone i femte etasje.
Hun forteller at mange journalist- og fotojournaliststudenter bruker redaksjonslokalene i P519 både for arbeid og for å være sosiale. Og selv om hun synes det er koselig, kan det fort bli overveldende.
– Det er mange som spiser lunsj her, og det er jo litt forstyrrende når man sitter og jobber, sier hun.
Hun mener også at det er dårlig plass i P48, og forteller at det har vært spesielt vanskelig å finne en ledig plass i eksamensperioden.
– Da kollokviegruppen min skulle lese til eksamen så var vi bare på Blindern, fordi der er det mye ledig plass, forteller hun.