Ny utstilling: – Hva skal til for at en ting anses som levende?
Fra 11. til 28. november utstiller kunstneren Oda Bremnes sitt nye kunstverk "Meeting Of Worlds" på Oslo Prosjektrom. Verket reflekterer over hvordan et møte med teknologi kan vekke følelser hos mennesket.
I et lunt utstillingsrom sitter Bremnes (30) på avstand fra verkene sine. For om man beveger seg i nærheten av de teknologiske skulpturene, reagerer de på deg.
"Meeting Of Worlds" er en interaktiv installasjon bestående av skulpturer fylt med vann, som vibrerer når publikum beveger seg i nærheten. Kunstneren undersøker hvordan vi reagerer følelsesmessig på teknologi.
– For meg er elektrisitet en mystisk kraft, som er vanskelig å skjønne seg på, men som kan få noe til å skje. Når den beveger seg av seg selv, skjer det noe i oss når vi vitner det. Hva skal til for at en ting anses som levende?
Kunstneren opplyser at de fire skulpturene fremstår som utviklingsstadier av en art. Teknologi fremstilles som en organisk, livlig evolusjon. Bremnes sikter mot å skape "en drømmeverden" som bryter forventningene fra våre opprinnelige oppfatning.
En nær forbindelse med vann
Araz Nasirli (20) reagerer på kunstens materialbruk. Navnet hans kommer fra ordet vann, og Nasirli ble umiddelbart interessert i å undersøke hvorfor dette er tatt i bruk.
- Det minner meg ikke om vanlig vann. Det er ikke sirkler fra en stein som blir kastet. Men det er flytende, gjennom emosjoner og tanker. Det beveger seg sporadisk, som jeg føler meg inni meg selv, forteller Nasirli.
Bremnes har bevisst brukt vann i verket grunnet vår tilknytning til at vann betraktes som levende, og er grunnlaget for alt liv som vi kjenner det. Ved å eksperimentere med forskjellige lyd-frekvenser, har Bremnes funnet unike bevegelsesmønster i vannet.
Ikke noe som har blitt gjort før
Det er på siste søndag av utstillingen at Nasirli setter sin fot inn i utstillingen, og blir inspirert av verkene. Han beskrev utstillingen som lystig, uansett hvor mørkt rommet var.
- Med en gang jeg gikk inn i rommet, følte jeg en tilknytning. Det er som om jeg kjente energien stråle fra verkene, forklarer Nasirli.
Nasirli utdyper at han selv er på leting etter måter å uttrykke seg på, og ble fascinert av utstillingen - da dette ikke virker som noe som har blitt gjort før. Han understreker at kunstneren adskiller ikke oss fra teknologi, men involverer oss i en dialog med den. Spesielt i vår nåværende dilemma med kunstig intelligens, er dette et unikt perspektiv å bringe inn.
Selv driver Nasirli med musikk, og ønsker også å bringe unike kreative perspektiv inn i verden. Han uttrykker at det er viktig å holde seg unna "det normale", og skape vekst i nye retninger. Refleksjonene Bremnes fremkaller med sitt verk, kan være et eksempel på dette.