Ruter innfører nye tiltak

Fjorårets røffe vintervær preget både administrasjonsselskapet Ruter og deres reisende. Nå garanterer selskapet nye tiltak som skal sørge for at fjorårets fadese ikke gjentas.

Bilde av en rutebuss, med et innlimt bilde av en smilende mann øverst i høyre hjørne.

Ruter har, ifølge kommunikasjonssjefen deres, lært av fjorårets snøkaos og forberedt seg til den kommende vinteren.

Oppsummering
  • Kommunikasjonssjef i Ruter Cathrine Myhren-Haugen forteller at Ruter er bedre forberedt til den kommende vintersesongen sammenlignet med i fjor.
  • Ruter forstår frustrasjonen som oppstod i fjor, og de beklager til kundene.
  • Magnus Jåstad (25) er stort sett fornøyd med kollektivtilbudet, men håper likevel at Ruter er tidligere ute med vinterforberedelsene i år.

Da snøen og glattisen inntraff for fullt mot slutten av 2023, brakte det med seg en rekke ringvirkninger. Busser satt fast, avganger ble innstilt og reisende ble strandet rundt om i hele Oslo.

– Tiltakene er mange og varierte

Kommunikasjonssjef i Ruter Cathrine Myhren-Haugen forteller at selskapet har forberedt seg godt, og at de nå er rustet for det kommende norske vinterværet.

– Først og fremst har jeg behov for å si at vi ikke leverte godt nok i fjor vinter, påpeker kommunikasjonssjefen.

Nå har Ruter, sammen med operatørene, kommunene og fylkeskommunen jobbet siden forrige vinter for å kunne levere bedre et bedre tilbud denne vinteren, ifølge kommunikasjonssjefen.

– Helt konkret har vi jobbet med alt fra forbedring av kjøreegenskapene til bussene, vintertesting av dekk, ettermontert batteripakker og forsterket ladeinfrastrukturen, forklarer Myhren-Haugen.

Busstoppet Kristoffer Aamots bro.
Ruterbussene kjører på langs og tvers Oslo, og mange reisende er totalt avhengig av busstrafikken for å komme seg rundt i byen. Foto: Amalie Nordbø Odiin.

Ifølge kommunikasjonssjefen oppstod det problemer med el-bussene til Ruter i fjor grunnet oppstarten av en rekke nye kontrakter. Disse el-bussene hadde derfor ikke kjørt en vintersesong før, og var ikke rustet for det røffe snøværet.

– Vi har lært av dette og gjort tiltak, og summen av dette er at el-bussene skal være bedre rustet for vinteren som kommer, sier hun.

Likevel ønsker Myhren-Haugen å legge til at man må forvente utfordringer også denne vinteren.

– Det vil nok være dager med vanskelige kjøreforhold. Vi kan ikke styre været, påpeker hun.

"Et bankende hjerte for kundene"

– Da det stod på som verst i januar, hadde vi mange frustrerte kunder. Og det forstår jeg godt, sier Myhren-Haugen.

Til tross for frustrasjon, forteller hun at de fleste har vært forståelsesfulle og fremdeles velger å reise med Ruter.

– Vi setter veldig stor pris på tilliten kundene har til oss.

– Vi er jo en viktig del av byen og hverdagen til folk, fortsetter hun.

Ruter tydeliggjør at de beklager for at de ikke leverte godt nok i fjor vinter. De garanterer for at de reisende skal få det beste mulige tilbudet denne vinteren.

– I stedet for å innstille en hel busslinje, slik som i fjor, har vi nå lagt planer om flere avvikskjøringer, forklarer Myhren-Haugen.

Det er viktig for kommunikasjonssjef Myhren-Haugen å videreformidle at Ruter har mengder med forståelse vedrørende kundenes misnøye og frustrasjon under fjorårets vinterkaos.

– Ruter har et bankende hjerte for byen vi opererer i, og alle folka som beveger seg rundt. Det gjorde vondt for oss da vi ikke leverte som vi skulle, sier hun.

Spenning rundt årets vintersesong

Smilende mann iført strikkegenser og lue som sitter på Storo Storsenter.
Magnus Jåstad (25) håper at Ruter har forberedt seg bedre til årets vintersesong. Foto: Amalie Nordbø Odiin.

Magnus Jåstad (25) er en av de som la merke til den voksende frustrasjonen under fjorårets vintersesong. Selv om han hovedsakelig går til jobb, ser han utfordringene et dårlig kollektivtilbud medbringer.

– Jeg føler at jeg egentlig har blitt vant til alle problemene som oppstår når det er vinter. Man kan si at standardene og forventningene er senket, sier han.

Jåstad poengterer at han håper Ruter har forberedt seg bedre i år.

– Forhåpentligvis er de tidligere ute i år og strengere med vinterdekk, legger han til.

Til tross for lavere standarder, synes den unge mannen at kollektivtilbudet som regel er bra, både generelt og i vintersesongen.

– Jeg er stort sett fornøyd, forteller han, og legger med et smil til at ruterbillettene gjerne kunne vært billigere.

Jåstad forteller videre at han er spent på hvordan kollektivtrafikken opptrer i den kommende snøsesongen.

– Det var mye kritikk i alle retninger, så det blir veldig spennende å se hvordan det blir i år sammenlignet med i fjor, påpeker han.

Jåstad forteller at han primært bruker trikk, dersom han benytter seg av kollektivtilbudet. Han opplever at trikkene som regel er punktlige uansett vær, og er med det i bakhodet litt mindre stresset for egen fremkomst når snøkaoset begynner.

– Så lenge trikken ikke krasjer inn i en butikk, tror jeg det skal gå bra, humrer han, og viser til hendelsen som inntraff i Storgata den 29. oktober.

Svarer om fjorårets trøbbel

Myhren-Haugen forklarer at Ruter nå har en oversikt over hva som gikk galt i fjor. En evaluering gjennomført av selskapet Norconsult, kom fem til at det tøffe vinterværet var den utløsende faktoren til problemene, men ikke selve årsaken.

– Hovedårsakene var blant annet utilstrekkelig vintervedlikehold av veiene, uventet høyt energiforbruk på el-bussene og problemer med ladeinfrastrukturen, fortsetter kommunikasjonssjefen.

Hun legger til at evalueringen ligger til grunn for tiltakene som Ruter har innført.

17. januar 2023 var, ifølge Myhren-Haugen, en vanskelig dag for Ruter.

– Veldig mye av busstrafikken stanset, og det var en stor utfordring for alle kundene våre, påpeker hun.

– Hva er ditt beste reisetips når snøen og isen har lagt seg?

– Jeg anbefaler alle å bruke Ruterappen, svarer kommunikasjonssjef Myhren-Haugen.

Hun forklarer at ved å bruke appen, kan man få oppdatert informasjon om sin avgang, og at nettopp dette blir spesielt viktig på dager med vanskelige kjøreforhold.

Stikkord