Suksess for studentdrevet julemarked
Julemarked-sesongen har startet i Oslo. Denne helgen valgte mange å ta turen til Seilduksgata og Kunsthøyskolen i Oslos julemarked.
KHIOs julemarked er et årlig elevinitiativ fra kunststudentene på KHIO. Før har håndverksstudentene vært primus motor bak arrangementet, men de siste årene har studenter fra Design og Kunstakademiet også involvert seg. Denne helgen kunne man se og kjøpe både malerkunst og keramikk.
Håper på julegavekjøp
Grafisk design studenten Max Kolstad Henriksen har vært med å arrangere årets marked. Han ser på helgen som en suksess.
— Folk er villige til å kjøpe unike produkter, utrykker Kolstad.
Det at kunstneren selv står og selger egne produkter gir rom for dialog med kjøper. Kolstad har selv lagt merke til at de som tar turen gjerne er interesserte i prosessen bak produktene som selges.
— Selv om markedet holdes litt tidlig i år, så håper jeg at folk kommer hit og gjør julegave handling, sier Kolstad.
Han poengterer at man ikke trenger å selge «juleting» på et julemarked.
— En julegave skal jo vare hele året, og studentene her er interesserte i å lage ting som har en varighet, forteller han.
Keramiker Sean Fredrik Fuglseth er fornøyd med årets julemarked. Han forteller at han gjorde rundt ti salg på lørdag, og var på god vei til det samme i løpet av søndagen.
— Jeg har inntrykk av at folk har handlet fifty/fifty julegaver og gaver til seg selv, forteller Fuglseth.
Populært med julekort
Grafisk design studenten Albertine Hill hadde tre julekort igjen i fire-tiden på søndag. Hun var en av de få med jule-spesifikke produkter.
— Jeg lagde 40 til og fra-kort med heklede hjerter på, de var utsolgt allerede i går, forteller Hill.
Hun forteller også at de tre julekortene hun hadde igjen, hadde hun malt i løpet av markedsdagene fordi de var så populære.